Annonce
Indland

Mange børn kan ikke gennemskue influenceres reklameindhold

Ny undersøgelse viser, at det kan være svært for børn at afkode reklamer på sociale medier. Foto: Thomas White/Reuters

Børns manglende evne til at afkode reklameindhold er et problem, der kræver løsninger, mener minister.

Sociale medier som YouTube, Instagram og Facebook er en del af hverdagen for mange børn.

Men når influencere på medierne bliver betalt for at anbefale produkter, er det langtfra altid, at børn kan gennemskue det.

Det skriver Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse på baggrund af en ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

38 procent eller næsten fire ud af ti børn i alderen 6 til 12 år kan således ikke afkode visse typer af reklameindhold fra influencere som reklame. Det viser et adfærdsforsøg med 1500 børn.

- Jeg synes, det er problematisk, at så mange af vores børn har svært ved at spotte, hvornår det indhold, de ser på sociale medier, er blevet betalt af en virksomhed, siger erhvervsminister Simon Kollerup (S) i en pressemeddelelse og peger på, at der er brug for løsninger.

I adfærdsforsøget skulle børnene se forskellige typer af reklamevideoer på YouTube.

Her var det især den yngste gruppe i alderen seks til otte år, som havde svært ved at forstå, at betalt indhold var reklamer.

For videoer, hvor produkterne var inkorporeret i influencernes naturlige indhold, var det kun 53 procent i den aldersgruppe, der korrekt kunne se, at der var tale om reklamer.

Dermed kunne næsten halvdelen ikke afkode, at det var reklame.

Det var tilfældet, selv om reklameindholdet levede op til gældende retningslinjer om tydelig markering i tekst eller på billede.

I forsøget skulle børnene også se videoer, hvor der blev gjort en ekstra indsats for at tydeliggøre reklameindholdet, ved at der blev afspillet en kort intro og outro med information om, at der var tale om en reklame.

Det løftede for de seks til otteårige andelen af børn, som korrekt så, at der var tale om reklame, fra 53 til 68 procent.

Ifølge DR Medieforsknings årlige rapport om udviklingen i danskernes brug af elektroniske medier er det knap syv ud af ti børn mellem fire og otte år, der benytter YouTube hver uge.

Medieudviklingen 2020
Link til undersøgelse
Artiklen fortsætter efter annoncen
Link til pressemeddelelse hos Erhvervsministeriet
  • FILE PHOTO: The Instagram application is seen on a phone screen
    Ny undersøgelse viser, at det kan være svært for børn at afkode reklamer på sociale medier. Foto: Thomas White/Reuters
Annonce
Indland

Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft

Indland

Vil du også gøre det? Seks ud af 10 vil sætte hveder på bordet

Annonce
Annonce
112

Politiet efterlyser: Har du set Mathias?

112

Afsløret i bussen: Der var ulovlige stoffer i poserne

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

112

Tre anholdt: Narkohunden Alfa opsnusede et halvt kilo kokain

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

Guldborgsund

Ekstremt vejr koster kommune mindst 24 millioner kroner

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

Indland

Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Lolland

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof

Maribo

Sygdomsforløb satte gang i butiksdrøm: Nu har han slået døren op

112

Stoppet på trehjulet knallert på motorvejstilkørsel

Indland

Vil du også gøre det? Seks ud af 10 vil sætte hveder på bordet

Annonce
Annonce
Sport

NFH dummer sig gevaldigt i Sønderjyske - under maksimalt pres nu

Udland

Biden underskriver Ukraine-pakke og lover nye sendinger straks

Indland

Myndighederne jubler: Snart er det slut

Guldborgsund

Se billederne: Hundredvis dukkede op til 125-års jubilæum

Guldborgsund

Millliondyrt projekt i gang: Skal forvandle 250 kvm

Sport

NFH-profil ånder lettet op: Fjernet knude var godartet

Lokal nyt

Uro i lokalt sygeplejeråd: Vil af med forkvinde