cookie-og-privatlivspolitik
Opgaven med at transportere arrestanter fra danske politikredse blev formelt overtaget af Kriminalforsorgen i 2019. Alligevel må politiet ofte hjælpe til. Billedet viser Vestre Fængsel i København.
Opgaven med at transportere arrestanter fra danske politikredse blev formelt overtaget af Kriminalforsorgen i 2019. Alligevel må politiet ofte hjælpe til. Billedet viser Vestre Fængsel i København.
Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix/Ritzau Scanpix

Indland

Politiet må ofte hjælpe med fangetransport: Et kolossalt problem

Selv om det er Kriminalforsorgens opgave at transportere indsatte, må politiet ofte træde til.




26. oktober 2021 kl. 02:56 Af Ritzau

Betjente fra Københavns Politis beredskab og lokalpoliti må dagligt træde til for at køre fangetransporter for Kriminalforsorgen.

Det skriver Berlingske.

I visse tilfælde kan det også gælde den Operative Specialafdeling til efterforskning af organiseret kriminalitet.

I 2020 brugte politikredsen i alt 8159 timer på at køre 586 fangetransporter.

Ved udgangen af september i år havde Københavns Politi kørt 487 timer med et samlet taxameter, der foreløbig løb op i 7268 timer. Det viser en opgørelse, som avisen har fået aktindsigt i.

Annonce

Opgaven med at transportere anholdte fra danske politikredse blev formelt overtaget af Kriminalforsorgen i 2019.

Og politiet skal ikke bruge tid på at fungere som chauffører for Kriminalforsorgen, lyder meldingen fra flere partier.

- Det er et kolossalt problem. Det er vigtigt, at højt kvalificerede politifolk, som vi har stor mangel på, ikke kører rundt med - om jeg så må sige - simple lommetyve, siger Venstres retsordfører, Preben Bang Henriksen, til Berlingske.

Han vil tage problemet med i de nuværende forhandlinger om næste flerårsaftale for Kriminalforsorgen og bede justitsminister Nick Hækkerup (S) om en redegørelse.

Det samme vil Peter Skaarup, der er retsordfører i Dansk Folkeparti (DF), skriver Berlingske.

Annonce

Ifølge aftalen mellem Kriminalforsorgen og politiet skal politiet træde til, hvis Kriminalforsorgen ikke kan stå for en fangetransport.

Det fortæller Peter Dahl, der er ledende politiinspektør ved Københavns Politi, til avisen. Ifølge ham er der " nok behov for internt at forventningsafstemme lidt bedre".

Det har ikke været muligt for Berlingske at interviewe en repræsentant fra Kriminalforsorgen.

Men John Vestergaard, centerdirektør i Direktoratet, skriver i et skriftligt svar, at der er mangel på fængsels- og transportbetjente hos Kriminalforsorgen.

Han skriver også, at den aftale, "der beskriver de overordnede rammer for opgaven, er under evaluering i kriminalforsorgen og Rigspolitiet".

Annonce

Nick Hækkerup svarer i et skriftligt citat til avisen, at "forholdene for vores personale og kapaciteten i fængslerne bliver centrale emner i flerårsforhandlingerne for Kriminalforsorgen".





KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: PER HØYEM

Folketidende er i vinter dvale. 06. december 2021 kl. 12.15

AF: PER HØYEM

Tine Vinther Clausen har… 06. december 2021 kl. 12.04

AF: LISE-LOTTE MOTYKA

Dagens Buket 24. november 2021 kl. 14.38

AF: MICHAEL SKOVBON

Hallo Folketidende!!!! 17. november 2021 kl. 11.59

Annonce

ANNONCE