cookie-og-privatlivspolitik
Det var formand for Naalakkersuitsut, Múte Bourup Egede (mf), der blev anklaget i stærkt kritiseret artikel fra TV2.
Det var formand for Naalakkersuitsut, Múte Bourup Egede (mf), der blev anklaget i stærkt kritiseret artikel fra TV2.
Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix

Indland

TV2-chef fratræder sin stilling efter kritik

Redaktionschef på TV2 Ulla Østergaard fratræder sin stilling efter massiv kritik af historie under valg.




17. juni 2021 kl. 16:39 Af Ritzau

TV2-redaktionschef Ulla Østergaard fratræder sin stilling på TV2, skriver hun på Facebook. Det sker efter kritik af falsk historie op til grønlandsk valg.

Ekstra Bladet har tidligere beskrevet, hvordan Ulla Østergaard pressede en historie igennem kort før det grønlandske valg.

I historien blev formanden for Inuit Ataqatigiit (IA), Múte Egede, beskyldt for at have været inhabil i sager, han selv kunne drage økonomisk fordel af.

Historien måtte efterfølgende trækkes tilbage, og TV2 har beklaget forløbet.

- Kære venner. Jeg har i dag meddelt TV2, at jeg ønsker at fratræde min stilling. TV2 er en fantastisk arbejdsplads med dygtige, dedikerede og rare medarbejdere, og dem skal man passe godt på.

Annonce

- Det har jeg ikke gjort godt nok, og jeg har intet ønske om at medvirke til at tynge TV2 og især TV2's medarbejdere i deres arbejde, skriver Ulla Østergaard på sin Facebook-profil.

Múte Egede og flere andre grønlandske politikere har efterfølgende sagt, at de mener, historien blev plantet for at påvirke det demokratiske valg på Grønland.

Hos TV2 har nyhedsdirektør Ulla Pors tidligere afvist, at der har ligget et ønske om at påvirke valget fra mediets side.

- Jeg er utrolig ked af den historie. Den skulle aldrig have været bragt. Men ud fra det, jeg har undersøgt på TV2, så er det ikke nogen, der er lavet den her fejl med vilje, sagde Ulla Pors søndag i programmet "Presselogen".

TV2's historie var lavet efter henvendelse fra en kilde, og ifølge Ekstra Bladet var det Ulla Østergaard, som havde presset på for at få lavet historien.

Annonce

Ekstra Bladet har samtidigt afdækket, hvordan TV2 blev advaret mod at bringe historien, kontaktede en række kilder undtagen Muté Egede, og alligevel bragte den.

Torsdag skriver Ekstra Bladet, at TV2's journalister har modtaget en mail om, at de kan gå til deres tillidsfolk, hvis de bliver presset af en chef.

- I påsken oplevede tre af vores kolleger at blive udsat for et ret kraftigt pres fra en chef om at producere og publicere en historie på TV2.dk. En historie, som de ikke syntes var i orden - den såkaldte Grønlands-sag, står der i mailen ifølge Ekstra Bladet.

Tirsdag sygemeldte Ulla Østergaard sig. Og nu har hun altså valgt at fratræde sin stilling.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Nye tider 18. juli 2021 kl. 23.19

AF: JOHN WENNERWALD

Spærretid nej tak 12. juli 2021 kl. 11.16

AF: JOHN WENNERWALD

Spærretid nej tak 12. juli 2021 kl. 11.16

AF: BØJE HANSEN

Til Leif Jensen, Følfodvej… 10. juli 2021 kl. 09.34

Annonce

ANNONCE