cookie-og-privatlivspolitik
Arkivfoto
Foto: Anders Knudsen

Indland

Tusindvis brokker sig over rejsekortet

Knap 500 om dagen har kontaktet Rejsekortets kundecenter, fordi de enten vil klage, har haft bøvl med kortet, eller fordi de simpelthen er forvirret og mangler vejledning.




19. november 2014 kl. 07:21

Annonce

Om under tre måneder bliver tusindvis af rejsende stavnsbundet til rejsekortet, når det til februar er slut med at købe klippekort til metro, tog og busser.

Men på trods af at det famøse kort efterhånden har flere år på bagen, så kører det langt fra på skinner, skriver Ekstra Bladet.

Ekstra Bladet har fået indsigt i de hyppigste skriftlige og mundtlige henvendelse til Rejsekortets kundecenter fra juli til september i år. Her afsløres det, at 43.475 rejsende i perioden kontakter kundeservice, fordi de enten vil klage, har haft en eller anden form for bøvl med kortet eller, fordi de simpelthen er forvirret og mangler vejledning.

Det svarer til knap 500 om dagen - og i Forbrugerrådet er man bekymret over, at der fortsat er så store problemer med det kort, som er tiltænkt rollen som det primære billetsystem til offentlige transportmidler herhjemme.

- Hvis disse tal er korrekte, bekræfter det opfattelsen af, at brugerne oplever udbredte og talrige problemer med rejsekortet, der på mange måder er indrettet til ulempe for brugerne og til fordel trafikselskaberne, siger seniorrådgiver Asta Ostrowski.

- Derfor må selskaber og politikere få gennemanalyseret samtlige problemer med rejsekortet og tage initiativ til at få dem løst. Målet er nemlig, at det skulle være enkelt og brugervenligt, siger hun til Ekstra Bladet.

Direktør i Rejsekort A/S Bjørn Wahlsten mener, at det generelt går fint med kortet:
- Hvis man sætter det op mod antallet af rejser, der er foretaget, så hver gang, der er foretaget 100, så er vi nede på 0,8 kundekontakter, og det ser man altså ikke andre steder i den kollektive trafik, siger han.

Bjørn Wahlsten erkender dog også, at der er plads til forbedringer:
- Når du har et produkt, hvor 60 procent af brugerne anbefaler det til andre, så synes jeg godt, man kan sige, at kunderne har taget godt i mod rejsekortet. Det betyder ikke, at der ikke er ting, vi arbejder på at forbedre. For det er der, men generelt har folk taget godt i mod det, siger han.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: PALLE BORST

nof 16. februar 2019 kl. 13.47

AF: MARTIN WOUTERS

endnu engang efterspørgsel… 14. februar 2019 kl. 14.38

AF: MARTIN WOUTERS

kommune har arbejdet 1 år… 13. februar 2019 kl. 15.26

AF: JOHN WENNERWALD

Landbruget svigter den… 10. februar 2019 kl. 21.35

Annonce