Annonce
Indland

Tusindvis brokker sig over rejsekortet

Arkivfoto Foto: Anders Knudsen

Knap 500 om dagen har kontaktet Rejsekortets kundecenter, fordi de enten vil klage, har haft bøvl med kortet, eller fordi de simpelthen er forvirret og mangler vejledning.

Om under tre måneder bliver tusindvis af rejsende stavnsbundet til rejsekortet, når det til februar er slut med at købe klippekort til metro, tog og busser.

Men på trods af at det famøse kort efterhånden har flere år på bagen, så kører det langt fra på skinner, skriver Ekstra Bladet.

Ekstra Bladet har fået indsigt i de hyppigste skriftlige og mundtlige henvendelse til Rejsekortets kundecenter fra juli til september i år. Her afsløres det, at 43.475 rejsende i perioden kontakter kundeservice, fordi de enten vil klage, har haft en eller anden form for bøvl med kortet eller, fordi de simpelthen er forvirret og mangler vejledning.

Det svarer til knap 500 om dagen - og i Forbrugerrådet er man bekymret over, at der fortsat er så store problemer med det kort, som er tiltænkt rollen som det primære billetsystem til offentlige transportmidler herhjemme.

- Hvis disse tal er korrekte, bekræfter det opfattelsen af, at brugerne oplever udbredte og talrige problemer med rejsekortet, der på mange måder er indrettet til ulempe for brugerne og til fordel trafikselskaberne, siger seniorrådgiver Asta Ostrowski.

- Derfor må selskaber og politikere få gennemanalyseret samtlige problemer med rejsekortet og tage initiativ til at få dem løst. Målet er nemlig, at det skulle være enkelt og brugervenligt, siger hun til Ekstra Bladet.

Direktør i Rejsekort A/S Bjørn Wahlsten mener, at det generelt går fint med kortet:
- Hvis man sætter det op mod antallet af rejser, der er foretaget, så hver gang, der er foretaget 100, så er vi nede på 0,8 kundekontakter, og det ser man altså ikke andre steder i den kollektive trafik, siger han.

Bjørn Wahlsten erkender dog også, at der er plads til forbedringer:
- Når du har et produkt, hvor 60 procent af brugerne anbefaler det til andre, så synes jeg godt, man kan sige, at kunderne har taget godt i mod rejsekortet. Det betyder ikke, at der ikke er ting, vi arbejder på at forbedre. For det er der, men generelt har folk taget godt i mod det, siger han.

  • 23NYK-Rejsekortet
    Arkivfoto Foto: Anders Knudsen
Annonce
Indland

Over 100.000 danskere vil gøre noget godt for klimaet torsdag

Politik

Løsgængeren Lars Boje stifter nyt parti

Annonce
Annonce
112

105 taget i fartkontroller

Guldborgsund

Kvinde dræbt af tog på Falster: Advarsel kom for sent

Guldborgsund

Se billederne: Hundredvis dukkede op til 125-års jubilæum

Guldborgsund

Nyt udvalg: Færre skal være afhængig af pendling

Guldborgsund

Lukker i protest: Ingen dialog, forståelse eller anerkendelse

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Sport

NFH-profil ånder lettet op: Fjernet knude var godartet

Lolland

Aldi sælger ud: Nu kan du købe hele pivtøjet

Lokal nyt

Uro i lokalt sygeplejeråd: Vil af med forkvinde

Falster

Koster 30 millioner: Enormt million-projekt går ind i ny fase

Udland

Fragmenter af fugleinfluenza fundet i amerikansk komælk

Guldborgsund

DSB udbetaler kompensation: Så meget er der til lokale pendlere

Udland

Flere er kommet til skade under indspilning af ny Hollywoodfilm

Rødby

Lalandia lander rekord-overskud: Overvejer udbygning

Indland

Over 100.000 danskere vil gøre noget godt for klimaet torsdag

Indland

Vanvid: Seks syrebomber er kastet ind i skolegård i Esbjerg

Annonce
Annonce
Lolland

Trækker stikket: Vil opløse sig selv midt i jubilæumsåret

112

Klip og bøder på Vestlolland

Politik

Løsgængeren Lars Boje stifter nyt parti

Sport

Landsholdsstjerner kommer til Falster

Erhverv

Lokal bilforhandler i opkøb på Sjælland

Guldborgsund

Jubler over Marys besøg: En kæmpe fornøjelse

Erhverv

Lokal hæder til danmarksmesterskaberne