cookie-og-privatlivspolitik
Tre gange Sanne Salomonsen. Fra venstre Gry Trampedach, Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen og Andrea Heick Gadeberg.

2

Billeder

Tre gange Sanne Salomonsen. Fra venstre Gry Trampedach, Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen og Andrea Heick Gadeberg.
Foto: Miklos Szabo

Kultur

Hæsblæsende strejftog gennem Sannes liv

Anmeldelse af "Sanne - The Musical".




21. september 2019 kl. 13:20 Af David Arnholm

Annonce

Bedømmelse: Fire ud af seks stjerner

MUSICAL - Jeg føler mig hyldet!

Sådan sagde Sanne Salomonsen, da hun torsdag aften kom på scenen efter premieren på Sanne - The Musical. Og ja, musicalen er en hyldest til en af Danmarks største rocksangerinder.

En forestilling bygget op om hendes liv og fyldt med de sange, der i årtier har været hendes bidrag til den danske rock- og popsangskat. Omdrejningspunktet er den blodprop, hun fik i 2006, og som satte hendes karriere på pause i årevis. Fra sin hospitalsseng kan hun se sit liv passere ... musical.

Men det er historiefortælling med fast forward-knappen i bund: Hun flytter hjemmefra, dyrker musikken og får succes, mens mændene vælter ind og ud. Intet af det betyder noget videre. Intet af det gør os klogere på, hvem Sanne Salomonsen er. Og værst af alt: Intet af det rører os synderligt - dertil går det simpelthen for stærkt.

Når man ikke har fået noget indtryk af, hvorfor hun faldt for en mand, er man ligeglad, når de lidt efter går fra hinanden. Og når man ikke har indtryk af, at hun må kæmpe for at få succes, er man ligeglad, når hun får den.

Til tider har skuespillet også mest karakter af skolekomedie - med staveplade. Som da vi er nået til hittet "Den jeg elsker": Ind kommer et par - den ene en mand med en kæmpe paryk med krøller.

- Hvad sker der? Det er mig, der står herude og banker på, siger han, mens en af de andre på scenen byder hans ledsager velkommen med ordene:

- Hej Søs Fenger!

Så ved selv den mest demente på bagerste række vist godt, hvem de to skal forestille. Hvis ellers der skulle have været en eneste, som var i tvivl.

Når Sanne - The Musical alligevel er værd at se, er det fordi, musikken holder. Vi kender jo alle sangene, og det er et kompetent band, der spiller. Sangerne leverer også, pakket ind i læderbukser og rockattitude.

Showets største stjerne er ubetinget 17-årige Andrea Heick Gadeberg, der spiller den unge, afghanerpelsklædte Sanne. Med inderlighed og en forrygende sangstemme leverer hun forestillingens højdepunkt, da hun synger "Det er ikke det, du siger".

Fremhæves skal også Joakim Lind Graae Traberg, der spiller en hel stribe roller, blandt andet som sønnen Victor. Også han synger aldeles glimrende, ligsom Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen og Gry Trampedach udfylder rollerne som henholdsvis den voksne og den ældre Sanne på fin vis.

Som tidsbillede fungerer musicalen også. At se Anne Linnet komme ind iført ridestøvler udløser latter, og der er fuld knald på både 70'er- og 80'er-æstetikken. Derfor er det synd, historien ikke også holder - det kunne have løftet det hele gevaldigt.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: BJARKE ROSENKILDE

Moderne befolkningsopdragelse 21. oktober 2019 kl. 12.46

AF: BJARKE ROSENKILDE

Når Gud er død. 21. oktober 2019 kl. 02.13

AF: JOHN WENNERWALD

Velfærd i kommunerne 20. oktober 2019 kl. 21.26

AF: BJARKE ROSENKILDE

Borgerens stat 19. oktober 2019 kl. 13.42

Annonce