De yngre forbrugeres bevidsthed om miljøudfordringer kan være godt for økologiens fremtid, lyder det fra en analytiker.
Økologien er populær blandt de yngre forbrugere.
Forbrugergruppen mellem 16 og 34 år er nemlig mest tilbøjelig til at købe økologi og mener i højere grad end andre aldersgrupper, at økologien med sin merpris giver bedre valuta for pengene.
Det viser en ny analyse fra analysebureauet Mintel, der har undersøgt vanerne blandt 2.000 forbrugere i henholdsvis Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien og Polen, skriver foodnavigator.com.
Der er dog forskelle landene imellem. Eksempelvis mener 38 procent af de spanske forbrugere mellem 16 og 24 år, betegnet som generation Z, at økologi giver bedre valuta for pengene, mens tallet for alle spaniere er 26 procent. For den tyske generation Z er det 27 procent, der finder merprisen dét værd, mens det for tyskerne som helhed er 21 procent.
Samtidig angiver halvdelen af spanierne, at de vælger økologi for at minimere tilsætningsstoffer i fødevarerne, mens en væsentlig del af italienerne gør det for at minimere eksponeringen for pesticider.
- Generation Z er vokset op, i en tid hvor helbred og velvære er højtprofileret, siger Katya Witham, der er analytiker inden for mad og drikkevarer hos Mintel, ifølge foodnavigator.com.
- For de yngre generationer er det sociale og miljømæssige aftryk fra forbruget meget vigtigt, og det vil sandsynligvis hjælpe med at understøtte en fremtidig vækst i den økologiske sektor, tilføjer hun.
Katya Witham mener desuden, at tallene viser, at der kan være et umættet marked for dyrere økologiske convenience-produkter.
Mintels globale produktdatabase viser da også, at det går fremad for det økologiske udvalg, der i kategorien af nye produkter på markedet har øget sin andel fra 6 procent i august 2009 til 10 procent i juli 2019 - altså næsten en fordobling i andelen af nye produkter på 10 år.