Lidt frost i foråret har gjort indhug i årets frugthøst for nogle frugtavlere, men på Fejø er der stor tilfredshed.
Det svinger fra "et stille og roligt år" til "det er gået rigtigt godt", når et par af Sydhavsøernes store frugtavlere gør status over frugtåret 2019.
Størst tilfredshed er der på Fejø, hvor Laust Spandet fra Fejø Frugt har nydt godt af at bo på en af de mindre øer, hvor nattefrost ikke fik indflydelse på høsten.
- Det er gået rigtigt godt. Vi har haft en stor høst og af super kvalitet, så det har været et godt år. Æblerne har et højt indhold af sukker og syre, og det giver en god smag, og blommerne har været helt fatastiske.
- Jeg ved godt, at mange af mine kolleger på Lolland har haft problemer med frost, men der redder vores ø-klima os, fortæller Laust Spandet.
Og efterspørgslen efter frugt fra Fejø er stor i år.
- Vi bliver kimet ned af kunderne, vi aldrig har talt med før, men vi holder os til vores faste kunder. Vi vil hellere pleje dem fremfor at lukrere på andre frugtavleres problemer, siger Laust Spandet.
En af de frugtavlere, der har haft en sæson med udfordringer, er Lolle Frugt ved Sakskøbing. Her gav frostvejr i april problemer for især æbletræerne, fordi blomsterne blev angrebet, før de nåede at springe ud, hvilket førte til, at høsten blev halvt så stor som ventet. Til gengæld har der været rekordhøst i pærer.
Erik Lolle fra Lolle Frugt fortæller, at det trods frostvejret i april er gået meget godt, men det skyldes i høj grad også, at man hurtigt besluttede at finde andre måder at tjene penge på.
- Så vi gik i gang med at sælge frilandsgrise, slagtekyllinger, brombær og hindbær i stedet for. Vi blev nødt til at være lidt kreative og har forsøgt at gribe det positivt an. Hvis man skal have en berettigelse i det her fag, skal man bevise, at man også kan i svære tider - både overfor vores kunder og kreditorer. Og kan man kan være kreativ i modgang, er man mentalt bedre stillet senere, og vi mener bestemt stadig, at vi har en fremtid, forklarer Erik Lolle.
Lolle Frugt benytter sig også af de sociale medier såsom Facebook til at markedsføre deres produkter.
- Man skal ikke bare have et produkt - man skal også sælge det, siger Erik Lolle.