Med en vækst i salget på 25 procent har Johs. Mertz aldrig før i sin 103-årige historie haft så stor en omsætning.
Omsætningen for Johs Mertz nåede for regnskabsåret 2017/18 hele 333,5 mio. kr., en stigning på godt 25 procent og er den højeste i firmaets 103 års historie.
Det er især salget af nye maskiner, traktorer, mejetærskere fra New Holland og Case IH, roemaskiner fra ROPA og Steketee og sprøjter, såmaskiner og plove fra henholdsvis Amazone og Kverneland, der har øget omsætningen.
- Vi har solgt 20 nye mejetærskere og tilsvarende brugte så det bidrager jo godt til omsætningen, udtaler direktør Christian Holst og fortsætter:
- Sammen med et pænt antal Ropa-roeoptagere og rense-læssemaskiner og en førsteplads med New Holland-traktorer i vores område har der faktisk været travlt i salgskontorerne. Vi er også kommet godt i gang i år og har samme ordrebeholdning som sidste år samt god aktivitet på både salg og servicesiden, siger Christian Holst.
Årets resultat blev på 1.733.720 kroner.
- Det er jo beskedent omsætningen taget i betragtning, men tilfredsstillende i vores branche, som er konkurrencepræget. Samtidig er Johs. Mertz kendt for, og vi vil fortsat være kendt for, at yde den bedste service til vore kunder, fortæller Christian Holst.
- Hvis en kunde er uheldig med et produkt, hjælper vi ham til den bitre ende, og det koster indimellem på bundlinjen. Men vi har den holdning, at det betaler sig i den lange ende, og det viser omsætningsfremgangen vist også, siger Christian Holst.
For snart to år siden åbnede Johs. Mertz et moderne nybyggeri i Maribo, hvorfra et automatiseret centrallager med over 100.000 varenumre styrer reservedelsforsyningen til hele området. Herfra udgår også ekspreslevering af reservedele, hvor kunder bliver betjent med levering af reservedele på hjemmeadressen inden kl. 7.00 næste morgen.
- Det har vi nu øvet på lige siden, og vi ser flere og flere kunder benytte sig af denne hurtige, nemme og sikre måde at få sine reservedele på. Også nye kunder fra egne af landet, vi normalt ikke betjener, benytter sig af den enkle reservedelslevering. Ligeledes er vores servicevogne langt omkring, og vi betjener allerede i dag kunder i Nordjylland, og sågar har vi været i Tyskland og skifte rotorer på en CR-mejetærsker. Man kan faktisk godt sige, at vi har ”motoren” og systemerne klar til at håndtere et større område, slutter Christian Holst.