Fødevarenetværket Muld kan til april fejre sin et års fødselsdag. Netværket skaber synlighed for de lokale fødevareproducenter på Lolland-Falster og deltager i år blandt andet på Madens Folkemøde og Sydhavsøernes Food Week.
I starten af april fejrer fødevarenetværket Muld sin et års fødselsdag. Netværket er skabt i samarbejde mellem Lolland og Guldborgsund Kommuner, Business Lolland-Falster og en række lokale fødevareaktører, og samler de lokale aktører i et fælles brand.
Formålet er at skabe opmærksomhed om lokale kvalitetsfødevarer og positionere Lolland-Falster som fødevaredestination. Ifølge netværkets koordinator Rikke Fabienke har det første år været en stor succes:
- Det har været fantastisk at opleve den store opbakning til projektet. Det er helt tydeligt, at Lolland-Falsters gode muld og de gunstige forhold for vores råvarer er noget, som vi kan samles om. I dag taler vi med stolthed om jordens bedste fødevarer fra Lolland-Falster, siger hun.
Et udstillingsvindue
Opstarten af Muld-netværket kulminerede sidste år med Sydhavsøernes Food Week, hvor fødevareproducenter, herregårde og restauranter fra hele Lolland-Falster gik sammen om at skabe en række unikke lokale måltidsoplevelser. Arrangementet viste Lolland-Falster frem som kulinarisk turistdestination, lyder det fra netværket, der også i år står bag Sydhavsøernes Food Week.
Inden da er fødevarenetværket Muld dog stærkt repræsenteret på Madens Folkemøde, der bliver holdt på Engestofte Gods den 10. og 11. maj. Arrangementet er et udstillingsvindue for kvalitetsfødevarer, og Muld har fået et helt område og en café, hvor der er fokus på lokalt forankrede kvalitetsvarer.
Joan Thorlin er lokal fødevareproducent og står desuden bag restauranten Thorlins Spisested. Hun er glad for, at fødevarenetværket Muld skaber nye muligheder og øger synligheden for de enkelte aktører i netværket:
- Madens Folkemøde er en fantastisk mulighed for at vise, at Lolland-Falster har fødevarer i verdensklasse. Vores fælles Muld-stand er en stærk platform, og jeg glæder mig til, at vi sammen skal dele Sydhavsøernes lokale råvarer med resten af mad-Danmark, fortæller hun.
Synlighed gennem fællesskab
Forud for Madens Folkemøde planlægger fødevarenetværket en fælles brochure, der skal samle de fødevareproducenter og restauranter, der udgår af den lokale muld. Og hvis man ønsker at være med i fællesskabet, er der altid plads til flere fødevareproducenter og restauranter, der samarbejder forpligtende med lokale leverandører:
- I Muld skaber vi sammenhold og synlighed om vores fælles passion for exceptionelle råvarer. Fødevarer dyrket i god jord smager bare bedre, og jorden er selve hemmeligheden bag vores kvalitetsprodukter. Det er en enkel fortælling, som vi oplever, har stor gennemslagskraft for alle aktører i netværket, og vi håber at få endnu flere af Lolland-Falsters fødevareaktører med fremover, siger Rikke Fabienke.