cookie-og-privatlivspolitik
Jakob Knudsen gav deltagerne på Stormøde for Mælkeproducenter en spændende og alsidig indsigt i Arlas virkelighed.
Jakob Knudsen gav deltagerne på Stormøde for Mælkeproducenter en spændende og alsidig indsigt i Arlas virkelighed.
Foto: Jens Henrik Nybo

Landbrugsnyt

Mælkemandens bud på fremtiden

Arlas ansvarlige for det danske marked, Jakob Knudsen, gav et 360 graders vue over mejerigigantens virkelighed nu og fremad.




07. december 2019 kl. 06:00 Af Jens Henrik Nybo

Annonce

Det går godt for mejerikæmpen Arla, både herhjemme og på de internationale markeder.

Men Arla er samtidig tvunget til at lytte til forbrugernes præferencer, når det gælder klima, bæredygtighed og dyrevelfærd.

Lanceringen af klimastrategien i marts om at være CO2-neutrale i 2050 sætter allerede nu sine tydelige spor i mejeriselskabets aktiviteter.

Jakob Knudsen er senior vice president i Arla, og har ansvaret for det danske marked, og han gav på Stormøde for Mælkeproducenter i Sorø en alsidig indsigt i snart sagt alle aspekter af især Arlas hjemmemarked. Men nu og da også om, hvad der rører sig på den internationale bane.


Fint hjemmemarked

- Det danske marked kører ganske fornuftigt med en god indtjening, og vi kigger ind i et marked, som bliver præget af stabilitet. Drikkemælken er dog gået lidt tilbage i volumen, mens ost og skyr går frem, ligesom vores mærkevarer går svagt fremad med en vækst på omkring en procent. Men det skal også ses på baggrund af, at vi på dette felt de seneste fire år er vokset år for år, sagde Jakob Knudsen.

Han kommenterede på de foregående års mælkekrig i dagligvarehandelen, men som nu er bragt på et mere fornuftigt leje. Arlas produkter bliver solgt på gennemsnitligt 3,8 dage, og de formår at inddrive pengene indenfor ti dage fra detailhandelen:

- Det er der ikke mange andre brancher, der kan matche, og det giver os mulighed for at investere i nye produktionsanlæg, og det betyder noget for jeres dagligdag, bemærkede han.


Der lyttes til os

Arlas omdømme hos forbrugerne er på et tilfredsstillende niveau.

- Helt overraskende er det, at vores undersøgelser viser, at det især er københavnerne og de unge, hvor vi finder et stigende antal personer, som vurderer os positivt. Vi har også formået at skabe lydhørhed hos politikere, ngo'er og forbrugerne generelt, så meget tyder på, at vores kampagner er lykkes.

Jakob Knudsen nævnte som eksempler herpå lanceringen af klimastrategien og den efterfølgende bæredygtighedskampagne i september, der blandt andet gælder Arla Deals, som er varer, hvis udløbsdato er kort, og som handlen kan få til en god pris, så madspild minimeres.

Calcium-programmet skal medvirke til generelle besparelser ved at reducere kompleksiteten i sortimentet, så de harmoniseres, og her ligger mange penge. Ikke færre end 3.000 kampagner kører hvert år, oplyste han.


Positivt eksportmarked

Om det europæiske marked sagde Jakob Knudsen:

- Også her går det godt. Hvor det tyske marked drillede tidligere, har det rettet sig. Storbritannien vækster, og Lurpak går fint på markedet, men Brexit skaber selvfølgelig usikkerhed. Min vurdering er ikke desto mindre, at vi er kommet længere væk fra en Hard Brexit, end vi var for blot en måned siden. Også i Sverige oplever vi vækst, om end i et mere beskedent omfang. Mærkevarerne har samlet set vækstet med op imod fem procent på eksportmarkederne, og det er flot i lyset af, at visse af dem generelt er gået tilbage.


Klima og bæredygtighed

Om det forestående år sagde Jakob Knudsen, at der skal fokuseres på indtjeningen og skabes vækst på mærkevarerne.

- Vi er i et tæt samarbejde med detailhandels-kunderne om at gøre butikkerne mere spændende og indbydende, og det gælder blandt andre Bilka, de nye Netto-butikker samt Menu. Men det helt afgørende er bæredygtighed, som jeg bruger halvdelen af min tid på. I dag er klima det næstvigtigste tema i folks bevidsthed, kun overgået af sundhed. Mælkens friskhed er vigtigt hos forbrugerne, men dyrevelfærd kommer tæt på, og her betyder køer på græs meget hos kunderne. Efter sundhed og dyrevelfærd tæller områder som miljøvenlighed, transport, distribution og produktion meget i deres bevidsthed.

Jakob Knudsen nævnte, at Arlas produktion og transport skal gøres grønnere. Transporten skal være mere fossilfrit, og på virksomhederne skal der opnås energieffektivitet med øget brug af vedvarende energi, som allerede nu står for 27 procent af energiforbruget.

- Også emballagen skal være mere bæredygtig. Vi skal ud med plastic og genanvende emballagen. I Danmark er det kun fire procent af emballagerne, der genanvendes, hvor det i Sverige er tæt på alt, der genanvendes. Det synes jeg er lidt flovt for Danmark, mente Jakob Knudsen.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her