cookie-og-privatlivspolitik
Jesper Skovbakke Juhl har udviklet sin egen eksklusive gin under navnet Woodhill Gin.

5

Billeder

Jesper Skovbakke Juhl har udviklet sin egen eksklusive gin under navnet Woodhill Gin.
Foto: Denny Michael Jakobsen

Landbrugsnyt

Passion for gin

Jeppe Skovbakke Juhls årelange passion for gin er kulmineret med hans egen version under navnet Woodhill Gin.




18. januar 2019 kl. 09:57 Af Denny Michael Jakobsen

Annonce
FAKTA
Jeppe Skovbakke Juhls bud på en forfriskende distinkt gin og tonic.
- 1 del gin
- 2-3 dele god kvalitetstonic
- En stilk frisk mynte
- Tørrede enebær
- Lavendelblomst
- Isterninger
- Hæld Woodhill Gin over isterninger og tilsæt din foretrukne tonic. Læg forsigtigt ud, når der tilsættes tonic, og byg gradvis op. Et 2:1-forhold er et godt sted at starte.
- Tilsæt en stilk mynte og to tørrede enebær, og pynt med en frisk lavendelblomst øverst.

Gin har i de senere år oplevet en renæssance, ginsmagninger er ikke længere ualmindelige, og flere nye typer gin er kommet på markedet fra små producenter. En af dem er Woodhill Gin.

Det er gin-entusiasten Jeppe Skovbakke Juhl fra Vejby i Nordsjælland, som er ophavsmand til ginnen. Den 48-årige skibsingeniør har gennem 20 år haft en stor interesse for gin, og passionen førte i 2016 til, at han besluttede sig for at ville fremstille sin egen gin.

Til daglig arbejder han som teknisk rådgiver i Bimco, som varetager den maritime verdens interesser, og netop hans arbejde som skibsingeniør har været med til at sætte ild til passionen.

- Nogle er til whisky, nogle er til øl, og jeg er så til gin. Jeg har arbejdet i den maritime branche i 22 år, og den nemmeste vej til at snakke med folk er over en gin og tonic. Gin har altid været en del af det maritime erhverv og har på den måde afstedkommet min passion, forklarer Jeppe Skovbakke Juhl.

- I de 20-25 år, jeg har drukket gin, har jeg smagt meget forskellig gin, men jeg følte, at der manglede en eksklusiv gin, som er god at drikke ren, men som samtidig er god at blande op med tonic eller Vermouth som i Dry Martini. Og så tænkte jeg, hvorfor egentlig ikke prøve at lave en selv, fortsætter gin-entrepreneuren.

Som sagt så gjort. Han brugte derfor to år på at udvikle en gin med sin helt egen unikke smagssammensætning. Stille og roligt fik han smagt sig ind på de rette smagsnuancer og udviklet en gin, der, som han siger, har en simpel, men samtidig også en sammensat smag.


En nyfortolkning

Woodhill Gin er en London Dry Gin indeholdende ni forskellige ingredienser.

- For at det skal være en gin, skal den være baseret på enebær og indeholde mindst 37 procent alkohol, men derudover er der fri leg, som Jeppe Skovbakke Juhl udtrykker det.

Han har derfor smagt sig frem til en gin indeholdende enebær, korianderfrø, angelikarod, orrisrod, lavendel, asparges, røde peberkorn, citrongræs og rosenknopper, som tilsammen giver aroma og smag til en nyfortolkning af den klassiske London Dry Gin.

- Woodhill Gin adskiller sig ved at være blød i alkoholsmagen, til gengæld er der meget smag i ingredienserne. I valget af de botaniske ingredienser er jeg blevet inspireret af landskabet, havet og skoven her i det nærliggende Tisvildeleje, fortæller han.

Hver ingrediens er nøje udvalgt og bidrager med sin smagsoplevelse.

- Rosenbladene giver sødme, de røde peberkorn giver en lidt krydret kant, men også en mere sød og nuanceret smag end sorte peberkorn. Lavendel giver et blomsteragtigt præg, og asparges giver en grøn kant og mere udtalt smag end for eksempel agurk. Citrongræs er bæredygtigt og giver mig en mulighed for at få den dyrket lokalt på sigt, forklarer han.

Indtil videre dyrkes ingredienserne ikke lokalt, men når markedet er prøvet af, ser han gerne, at de ingredienser, der kan dyrkes i Danmark, bliver dyrket lokalt.


Destilleres i London

Efter at have fundet frem til den rette smagssammensætning, var det tid til at finde et destilleri. Og her var London et naturligt valg.

- Jeg er ofte i London i forbindelse med mit arbejde, så det var naturligt at tage opskriften under armen og tage kontakt til et destilleri i London, siger Jeppe Skovbakke Juhl.

- Det blev til en aftale med Thames Destilleries. Det er et slags ginlaboratorium, hvor man kan få hjælp til at udvikle sin gin. De har været med til at udvikle mange af de store ginmærker i verden. Jeg brugte omkring otte måneder på at få opskriften tilpasset til produktionen, fortsætter han.

Sideløbende med udviklingen af sin gin har Jeppe Skovbakke Juhl fra start tænkt designet ind. Hvad skulle navnet være, hvordan skulle flasken se ud, og hvad skulle skrift, etiket og logo signalere.

Med hensyn til navnet var det Jeppe Skovbakke Juhl selv, der fandt på Woodhill, som er en engelsk oversættelse af hans mellemnavn. Det førte et logo med sig med to træer på en bakke i simpel streg.

- Jeg ville gerne skabe et skandinavisk udtryk, det skulle være simpelt og eksklusivt, og man skal kunne mærke produktet, forklarer han.

Hver detalje er nøje tænkt ind. For eksempel er den ellers simple etiket grøn på bagsiden, så når man ser ginflasken forfra giver det logoet og navnet en grøn baggrund med motiver af enebær, hvilket giver et eksklusivt præg. På flaskens hals sidder et lille såkaldt "neck tag" med en lille folder med historien bag Woodhill Gin og Jeppe Skovbakke Juhls bud på et par gode ginopskrifter.


International anerkendelse

I første omgang fik han produceret 4.500 flasker i marts 2018, men de forsvandt hurtigt som dug fra solen. I efteråret 2018 fik han derfor produceret 7.000 nye flasker. Han er med i Smag på Nordsjælland, deltager på markeder og holder ginsmagninger for at gøre opmærksom på produktet.

Men Woodhill Gin er også blevet bemærket på den internationale ginscene, hvor Jeppe Skovbakke Juhl i 2018 modtog bronze for sin gin hos IWSC - International Wine and Spirit Competition. Det blev tillige til guld i kategorien Design & Media for det gennemarbejdede designudtryk.

- Det er jeg selvfølgelig helt vildt stolt af, siger han.

Og det giver også mod på mere, for lige nu er han ved at udvikle en ny gin.

- Det skal være en fætter eller kusine til den nuværende gin. Jeg er ved at udvikle på den nu og er ved at høre, hvad folk vil have, fortæller han.

Han kan dog ikke sige endnu, hvordan den nye gin kommer til at smage. Helt sikkert er det dog, at den nye gin bliver ligeså eksklusiv som sin fætter.

- Jeg vil ikke gå på kompromis med noget som helst. Den skal ikke være eksklusiv for eksklusivitetens skyld. Men Sundhedsstyrelsen anbefaler, hvor meget vi må drikke, og så siger jeg bare, at så lad os da drikke noget, der smager godt. Med Woodhill Gin skal man kunne sætte sig ned og sige, at det her smager sgu godt. Det skal være noget ud over det sædvanlige, forklarer gin-feinschmeckeren.


Et familieprojekt

Venner, bekendte og familien er gode sparringspartnere, når en ny gin skal udvikles, og i det hele taget betyder familien rigtig meget for, at det kan lade sig gøre at være ginproducent ved siden af et krævende fuldtidsarbejde.

- Det er et familieprojekt. Uden dem ville det ikke kunne lade sig gøre, siger Jeppe Skovbakke Juhl, som har sønnerne Mads på 21 år og Bertram på 18 år med sin hustru Diana.

Alle tre er gode til at hjælpe til med at tage imod bestillinger på websiden, hvis Jeppe er ude at rejse.

Der er også begyndt at komme bud efter Woodhill Gin i udlandet, den første sending er netop sendt til Singapore, og der er også interesse hos forhandlere og restauranter i Italien, Norge, Belgien og Tyskland.

I Danmark er Woodhill Gin også at finde flere og flere steder, blandt andet på Tisvilde Kro og Restaurant Tinggården, i Meny-butikker på Amager og i Nordhavn, hos Holte Vinlager og hos Salling i Aarhus.

- Jeg er godt tilfreds, når jeg tænker på den korte tid, jeg har været på markedet. Det er fantastisk sjovt og spændende at følge udviklingsprocessen, men det er også hårdt og nådesløst, for ginmarkedet er stort, så du kommer ikke sovende til noget, slutter Jeppe Skovbakke Juhl.

Er du interesseret i at læse mere om Woodhill Gin, kan du besøge websiden woodhillgin.com



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce i kategorien "Landbrugsnyt":
Annonce