cookie-og-privatlivspolitik
LiveCares øverste ledelse har netop været i Danmark for at sikre flere samarbejdsaftaler. Fra venstre er det Steve S. Kim, Global Head og Marketing, Heejin Kim, CEO/Ph.D. og Charles Park, Director R&D Center.
LiveCares øverste ledelse har netop været i Danmark for at sikre flere samarbejdsaftaler. Fra venstre er det Steve S. Kim, Global Head og Marketing, Heejin Kim, CEO/Ph.D. og Charles Park, Director R&D Center.
Foto: Flemming Keith Karlsen

Landbrugsnyt

Satser på stor vækst på europæisk marked

Sydkoreansk virksomhed gør Nykøbing F. til sit hovedsæde for erobring af europæisk marked.




26. januar 2020 kl. 06:00 Af Jesper Bøgh

Annonce

Den sydkoreanske agritech-virksomhed LiveCare vil erobre det europæiske marked med udgangspunkt i Nykøbing F.

Virksomheden udvikler teknologiske løsninger til monitorering af kvæg med henblik på driftsoptimering.

Sydkoreanerne har udviklet en højteknologisk kapsel, der lægges ind i koens mave. Den kan måle alt fra temperatur, ph-værdi, bevægelse og generel tilstand, så landmanden løbende kan følge med i, hvordan koen har det, om græsset, den spiser er godt eller skidt for koen eller om den er syg. Kort sagt alt, hvad der er værd at vide for en landmand for at sikre besætningen.

- I kapslen er der indbygget et sim-kort, som vi kender det fra telefoner, som sørger for at sende data fra den enkelte ko til et software-system, som samler data fra hele besætningen. Det kræver 4G eller 5G, og derfor er vi også meget taknemmelige for at have lavet en samarbejdsaftale med danske TDC, som gør produktet anvendeligt på det danske marked, lyder det fra Charles Park, director i udviklingsafdelingen i LiveCare.


Lignende løsning

Samtidig er virksomheden udviklingsafdeling i Sydkorea i færd med at lægge sidste hånd på en lignende løsning til brug for grise.

Her er der dog ikke tale om en kapsel, men det man mest kan betegne som et klistermærke, der kan hæftes på grisen.

- Vi forestiller os, at teknologien også med fordel vil kunne bruges på andre dyr som eksempelvis får og heste, siger Charles Park.

Han vurderer også, at produktet kan være interessant for producenter af dyrefoder og medicinalvirksomheder.

- Data fra køerne vil kunne bruges til at måle, hvilken foder, der er mest optimal for deres sundhed og velbefindende. Det samme gør sig gældende for medicinalvirksomheder, der vil kunne bruge data til at vurdere effekten af vacciner, fortæller han og understreger dermed en vigtig pointe, som virksomheden gerne vil ud med.

- Køernes sundhed kan sikres langt bedre, og med sundere køer, så medfører det naturligvis også sundere mennesker, når køerne bliver til fødevarer, siger Charles Park.

Derfor lyder LiveCares slogan således: "Happy animals, happy people - healthy animals, healthy people".

Selvom LiveCare nu er helt nye på det europæiske marked, så har de ifølge CEO, Ph.D., Heejin Kim, godt fat i markederne i Sydkorea, Japan, USA, Brasilien og Australien.

- Alene i Sydkorea vækstede vi 300 procent i 2019, fortæller hun, og Charles Park tilføjer.

- Og lige nu har vi 60 medarbejdere alene i Sydkorea, siger han.


Flytter til Nykøbing

Det bliver i første omgang Steve S. Kim, global head of marketing, der får ansvaret for LiveCares ekspansion på det europæiske marked.

Derfor har han også planer om sammen med sin familie at flytte til Nykøbing i en tidsbegrænset periode.

- Det er vigtigt for os, at vi er til stede i Europa for at speede processen op, slår Heejin Kim fast.

Steve S. Kim lejer i første omgang kontorfaciliteter på Slotsbryggen i Business Lolland-Falsters lokaler og skal starte virksomhedens salgs- og marketing derfra.

- Men relativt hurtigt skal vi have rekrutteret dygtige danske salgs- og marketingsmedarbejdere, så indenfor en relativ kort tidshorisont vil vi skabe vores europæiske hovedkontor på Lolland-Falster, lyder det fra Steve S. Kim.


Skal være gateway

Nykøbing-kontoret skal være LiveCares gateway til at opdyrke markederne i Storbritannien og Tyskland.

- Medarbejderne skal hyres i Danmark, og så skal de arbejde med udgangspunkt i Nykøbing, fortæller Steve S. Kim.

Når LiveCare har besluttet at starte virksomhedens europæiske ekspansion med udgangspunkt i Nykøbing, så hænger det sammen med flere faktorer.

LiveCares første skridt mod Danmark blev taget i acceleratoren, Growth Train, der drives af Business Lolland-Falster.

- Vi var med for to år siden i Growth Train, der drives af Business Lolland-Falster. Samtidig havde vi også muligheder for at placere os i Holland og Polen. Men vi fik kontakt til Business Lolland-Falster, der rykkede hurtigt og har været meget hjælpsomme. Copenhagen Capacity gjorde det muligt at knytte internationale partnerskaber, og vi har også haft et godt samarbejde med relevante danske myndigheder, fortæller Heejin Kim.

- Acceleratoren er en strategisk satsning indenfor tiltrækning af landbrugs- og fødevarevirksomheder, i samarbejde med Lolland og Guldborgsund kommuner med Nykøbing som base for indkvartering og kontormiljø til deltagerne. Lolland-Falster står internationalt ekstremt stærkt, hvad angår landbrugs- og fødevaresektoren, og derfor er det oplagt, at vi rækker ud til innovative virksomheder inden for sektoren, fortæller Steffen Lund, forretningschef for Landbrug & Fødevarer hos Business Lolland-Falster.


Strategisk godt

LiveCare gennemgik et intensivt syv-ugers forløb i acceleratoren. Formålet var blandt andet, at deltagerne fik øjnene op for de lokale og regionale forretningsmuligheder.

- Gennem acceleratoren fik vi adgang til investorer, virksomheder og assistance, og vi begyndte at udforske ideen om Danmark som knudepunkt for vores europæiske investeringer. Danmark og i særdeleshed Lolland-Falster ligger strategisk godt placeret i forhold til de europæiske markeder, siger Steve S. Kim og tilføjer.

- For os er den geografiske placering i Nykøbing F. central. Vi har lufthavnen tæt på og kan komme hurtigt til de andre europæiske hovedstæder, tilføjer Steve S. Kim.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

MEST LÆSTE