Schumachers Brændevin har som niche bidt sig fast på det mere eksklusive marked overalt i Danmark. Udlandet venter, men markedsføringen er dyr for en enkeltmands-virksomhed.
Som det tit gælder for kreative sjæle, så er der også lettere rodet i snapsemesterens produktionslokale. Papirer, flasker, fade, tanke, redskaber, aviser og andre genstande kunne friste ordensduksen til en omgang oprydning, men Dan Schumacher synes at trives med tingene, og man skal ikke tage fejl af, at på de områder, som virkelig tæller, der har han orden i tingene. Det er også en nødvendighed, når man har fået en succesrig virksomhed som Schumachers Brændevin nær Helsinge op at stå.
Dan Schumacher blev uddannet kok for 30 år siden, og har som de fleste af hans kollegaer arbejdet på mange restauranter. Det var imidlertid hans leg med smag og sammensætninger af råvarer i maden, som førte til, at han også forsøgte sig med forskellige smag i nogle kryddersnapse for henved 20 år siden.
- Én af dem var en chili- og citron-snaps, som var efterspurgt blandt flere restauranter. Uden at jeg vidste noget som helst om det, sendte en bartender denne snaps ind til en konkurrence. En lørdag morgen blev jeg så ringet op af en god ven, som gratulerede, hvorpå jeg spurgte "med hvad?".
Dan Schumacher"Snapsen og brændevinen er atter blevet moderne, og ligesom med øl, vin og kaffe, så sker der også hele tiden nyt på snapsefronten."
- Jamen, du har jo vundet DM i kryddersnaps. Herefter gik det stærkt, og telefonen ringede næsten konstant fra diverse producenter og spritfabrikker, som gerne ville have fat i mig. Det kom der så aldrig noget ud af, fortæller Dan Schumacher.
Til gengæld var det gået op for ham, at han var inde på noget, som bar gode perspektiver med sig, og han kunne med rette kalde sig for en af de første, som satte specialsnaps i produktion. For omkring 18 år siden åbnede han sin produktion i København.
- Starten var hård, og er det for så vidt stadig, for som enkeltmands-virksomhed er der et væld af administrative opgaver, som kommer oven i selve arbejdet med produktion. Skat, moms, diverse myndigheder, kontrolinstanser osv. Ingen hjælp var der at hente, men det lykkedes, og udviklingen går i den helt rigtige retning, påpeger Dan Schumacher.
I dag fremstiller han 17 forskellige kryddersnapse i halv-liters flasker plus en række eksklusive fadlagrede, og i dag er samtlige økologiske. De sælges til en imponerende stor kundekreds, som tæller indkøbskæder, butikker, restauranter osv.
Ingredienserne tæller alt fra blåbær, valnød, kirsebær, rosmarin, rødgran, slåen, krondild til - asparges! Brændevinene trækker på et destillat af økologisk kornsprit fra hvede. Citronskaller, slåenbær, chilifrugter og grannåle lægges direkte i kornspritten, hvor de giver naturlig smag og farve til alkoholen.
Urterne trækker i store kar i alt fra en uge til seks måneder. Det kan tage op til et år at udvikle en god snaps. Alle varianter af Schumachers Brændevine har en styrke på 38 procent, bortset fra de fadlagrede og de eksklusive H.C. Andersen-flasker.
En stor del af urterne og krydderierne dyrker og høster han selv. Eksempelvis gælder det rødgran. Hidtil har han groet den på Svanholm Gods, men i og med, at godset i år valgte at fælde den, vil han fremover høste et andet sted på Sjælland, eller i Jylland. Andre ingredienser som tropisk vanilje må nødvendigvis indkøbes.
- Snaps er en gammel tradition ved det danske frokostbord. Den traditionelle snaps har været domineret af kommen og dild, i virkeligheden alene for at kamuflere den dårlige smag af alkoholen. Ligesom maden og spisevanerne ændrer sig konstant, så ændres også drikkevanerne. Snapsen og brændevinen er atter blevet moderne, og ligesom med øl, vin og kaffe, så sker der også hele tiden nyt på snapsefronten. Hvordan den drikkes, til hvad den drikkes, hvor den serveres, og hvordan den skal smage. Det er produktudviklingen, der er den spændende udfordring, siger Dan Schumacher,
Han tilføjer, at bestselleren i sortimentet fortsat er Schumachers Chili/Citron Brændevin. Netop den, som han vandt snapsekonkurrencen med.
I dag bliver hans brændevine også serveret som ingrediens i cocktails i det københavnske natteliv og som avec - i stedet for cognac, likører osv. - på landets førende restauranter.
Dyre messer
Dan Schumacher får løbende invitationer til at stille op ved messer og udstillinger, også i udlandet, og han deltog da også i en sådan i Nürnberg i Tyskland.
- Jeg vil gerne ud i verden og fortælle om smage af Danmark. Men det er dyrt, for jeg skal selv betale stand-lejen, som tit kan løbe op i 40.000 kr. I den forbindelse kunne jeg godt ønske mig, at staten gjorde væsentligt mere for små- og mellemstore virksomheder, dels for at reducere alt det administrative bøvl, dels for at medvirke til promovering af danske produkter. Jeg er jo hverken Arla eller Danish Crown, som har en helt anderledes volumen til at være til stede på messerne, fx i Asien. Netop den verdensdel kunne jeg sagtens forestille mig være interessant for en nicheproduktion som min, for de går meget op i det nordiske mad- og drikkekoncept, påpeger Dan Schumacher.
Når han kigger i krystalkuglen 10 år frem, ser han gerne en investor, som han kan fordele arbejdet med, ligesom han også forudser supplement af en anden produktion af drikke end den nuværende. Men hvilken - det holder han som en hemmelighed.