Fremover kan danskerne game på abonnement, uden dyrt udstyr og helt uden at spillene hakker.
Engang var computerspil noget, man spillede på en klodset konsol, og spillene købte man på floppydisk.
Sådan er det ikke længere, og teknologien rykker lynhurtigt.
Derfor vil danskerne opleve en række gennembrud i 2020, mener Thomas Koed, der er formand for e-sport Danmark.
- Noget af det mest interessante bliver, at Google fuldt udruller deres nye gamingplatform i Danmark. Det er en form for streamingtjeneste, hvor man spiller online, og dermed er det slut med at have spil liggende, siger han.
Projektet hedder Google Stadia er en cloud-baseret platform. Det vil sige, at alt indhold ligger online.
Dermed er det slut med at købe udstyr eller at skulle vælge mellem, om man vil poste penge i en Playstation, en Xbox eller noget tredje.
I stedet køber man abonnement til en buffet af onlinespil, der kan tilgås via computer eller smartphone.
- Det er en Netflix-model bare indenfor gaming. Og selv om de mest populære spil endnu ikke er på Stadia, kommer man ikke uden om, at det er fremtidens måde at game på, siger Thomas Koed.
Det vil nemlig både betyde, at udvalget af spil bliver bredere, men også lettere tilgængeligt på tværs af landegrænser og pengepung. Og gaming på abonnement bliver kun større i fremtiden.
I 2020 kommer vi heller ikke uden om 5G.
Når det lynhurtige netværk bliver rullet ud herhjemme, går vores internetforbindelse nemlig fra at køre på gruset landevej til femsporet motorvej.
- 5G vil sætte skub under det hele. Grafikken vil blive hurtigere, så spiluniverserne ligner rigtige videoer, og man opløser grænserne for, hvad der overhovedet kan lade sig gøre, siger Mads Thimmer, der medstifter af digitaliseringsvirksomheden Innovation Lab.
Hidtil har både producenter og brugere været udfordret af, at grafikkortet eller internethastigheden satte grænser for, hvad der var muligt. Derfor er såkaldt "lag" - altså hakkende grafik - én af de største sten i skoen.
Men fordi 5G er op mod 100 gange hurtigere end vores nuværende 4G, vil "lag" snart være en saga blot, vurderer Thomas Koed.
- Desuden vil man konkurrencemæssigt muligvis have en fordel ved at spille på 5G i forhold til 4G-netværk, siger han.
Samtidig bliver den såkaldte realtidsprocessering markant bedre, når man pludselig har 5G at boltre sig på. Det betyder, at billedkvaliteten i spillet pludselig kan blive lige så god, som hvis man så en storfilm i biografen.
- Det giver helt nye muligheder for at gøre spil og teknologi mere levende. Man kan lave interaktive animationer, og man kan pludselig få en online David Beckham-figur til at læse sine word-dokumenter op i realtid, mens man skriver dem, siger Mads Thimmer.
/ritzau fokus/