cookie-og-privatlivspolitik
Fremhæv de kompetencer fra dine tidligere job, som taler til dit næste job, råder fagforeningen Djøf. (Arkivfoto)
Fremhæv de kompetencer fra dine tidligere job, som taler til dit næste job, råder fagforeningen Djøf. (Arkivfoto)
Foto: Colourbox/Free

Livsstil

Bliv en magnet for nye karrieremuligheder

Din LinkedIn-profil skal stå knivskarpt, og det samme skal dine drømme og kompetencer. Ellers bladrer headhunteren hurtigt videre til næste mulige medarbejder.




15. marts 2019 kl. 08:00 Af Af Cecilie Lyngberg/ritzau fokus/

Annonce

Drømmer du om at stige i graderne, skifte branche eller blive leder en dag?

Så skal du tænke lidt over, hvordan du præsenterer dig selv overfor omverdenen.

For du går glip af nye karrieremuligheder, hvis du ikke sætter dig i headhunterens eller rekrutteringspersonalets sted.

- Flere og flere bliver headhuntet. Og generelt bliver flere opslåede stillinger også besat via netværk og headhunter, siger Frederik Iuel, der er karrierekonsulent hos fagforeningen Djøf.

Samme opfordring lyder fra Mette Ziegler, der er talent- og karriererådgiver med en fortid som headhunter.

Og her kommer du ikke uden om LinkedIn, som er dit udstillingsvindue til omverdenen.

Her skal du som det første gøre det klart indadtil, hvad du egentlig drømmer om og byder ind med på karrierefronten, råder eksperterne.

Sørg herefter for, at både CV og LinkedIn afspejler det udadtil.

- Det er det, headhunterne lægger mærke til: at man ved, hvad man vil, og at man har forudsætningerne for at løfte det, siger Mette Ziegler.

Det gælder nemlig ikke bare om at blive set, men om at blive set på den rigtige måde, forklarer Frederik Iuel. Så tænk over det, at dit CV ikke peger bagud - men fremad.

- Fremhæv de kompetencer og resultater fra tidligere job, som taler til dit næste job. Det giver headhunterne mulighed for at gennemskue, om du er et match, siger han.

Både Mette Ziegler og Frederik Iuel råder også til, at du helt lavpraktisk gør dig umage med det øverste tekstfelt på din LinkedIn-profil.

- Det er det første, man ser. Og headhuntere har travlt, så de går slet ikke ind på profilen, hvis indledningen eller overskriften ikke er interessant, siger Mette Ziegler.

Frederik Iuel foreslår, at du skriver nogle ord, som er den røde tråd gennem din karriere.

Du kan også skrive dine tre vigtigste styrker eller nøglekompetencer, som matcher kravene i dit ønskede job, foreslår Mette Ziegler

- Kort sagt handler det om at gøre det let for headhunteren, siger hun.

Det kan du gøre diskret, hvis du allerede har et andet arbejde - eller hvis du ikke søger et konkret opslået job, men bare nye muligheder.

- Du skal forestille dig, hvad de primære omdrejningspunkter vil være i sådan et job og målrette dit CV op imod det, siger Mette Ziegler.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Konkurrence-banner

KONKURRENCE Deltag i vores Livsstil konkurrence og vind et gavekort på kr. 1.000,- til brugskunt i Garant Nykøbing Falster.

Hvor mange påskeæg er der i Livsstils magasinet?



Konkurrencebetingelser
Konkurrencen afholdes af LF Livsstil og er ikke købsbetinget.

Konkurrencen er åben for alle personer, der har bopæl i Danmark, undtagen ansatte og nærmeste familie til personer der arbejder for Lolland-Falsters Folketidende eller Folketidende Gruppen. Vinderen får direkte besked via e-mail og offentliggøres på LF Livsstils Facebookside og på Folketidende.dk. Sidste frist for deltagelse er den 11.april. Vinderen udtrækkes fredag d. 12. april og vil få direkte besked, samme dag som konkurrencen er slut.

Annonce