cookie-og-privatlivspolitik
- Vi har brug for opladningsrum, der får os til at føle os trygge, og som vi kan putte os i, fordi vores liv er så omskifteligt, forklarer fremtidsforsker Liselotte Lyngsø.
- Vi har brug for opladningsrum, der får os til at føle os trygge, og som vi kan putte os i, fordi vores liv er så omskifteligt, forklarer fremtidsforsker Liselotte Lyngsø.
Foto: Colourbox/Free

Livsstil

Boligtrends anno 2019: Forbrug eller brug for?

For tiden præger to tendenser de danske hjem: det enkle og det eklektiske. Trods de forskellige udtryk udspringer begge som et opgør mod forbrugsfesten.




08. februar 2019 kl. 11:00 Af Af Grith Larsen/ritzau fokus/

Annonce

Fra bare at forbruge er vi gået over til at reflektere over, hvad vi egentlig har brug for, inden vi investerer i nyt til hjemmet.

Sådan lyder vurderingen fra fremtidsforsker Liselotte Lyngsø og boligstylist Mette Helena Rasmussen om boligindretningen anno 2019, og hvor vi er på vej hen.

Mette Helena Rasmussen peger på to modsatrettede tendenser, som faktisk begge udspringer af, at vi bevæger os mod en ny forbrugsadfærd med fokus på bæredygtighed og et opgør med brug-og-smid-væk-kulturen.

- Den ene retning er det meget naturlige og afdæmpede look, hvor man indretter sig med naturmaterialer som siv, kurveflet, rattan og hør og bruger afdæmpede farver som hvid, lyse gråtoner, nude og pudder, siger hun.

Den anden retning er meget mere eklektisk.

Det er miks og match, det er dekadent, og det er svulmende, forklarer Mette Helena Rasmussen.

Det er alle mulige modsatrettede stilarter blandet ind i hinanden.

Har skrotter man ikke sine sager for at udskifte med de seneste spritnye tendenser fra en billig boligbiks. Derimod beholder man det, man har, og pepper indretningen om med få nye ting.

- Derfor kommer der med tiden et spændende miks af mønstre, møbler og farver, der bliver en slags tidslinje over ens liv, og det man har samlet sammen.

- Man fylder langsomt hjemmet op, men uden at det bliver manisk, og på den måde får man en meget mere vild indretning, siger Mette Helena Rasmussen.

Vi har mere og mere travlt med job, interesser og relationer, så når vi endelig er hjemme, så indretter vi os så at sige som moderne huleboere, forklarer fremtidsforsker Liselotte Lyngsø.

- Vi har brug for opladningsrum, der får os til at føle os trygge, og som vi kan putte os i, fordi vores liv er så omskifteligt. Det er rigtig vigtigt, fordi der er så meget, der bipper og båtter,

På den ene side dyrker vi minimalismen, og på den anden side indretter vi os med ting, som giver fylde og varme. Det kan være tapeter - for eksempel familiebilleder, som er blæst op som tapeter, fortsætter hun.

- De ting, vi omgiver os med, skal bevare værdien. Enten som affektionsværdi med betydning for os eller noget, vi kan komme af med igen.

- Det vil sige gode mærker og god kvalitet, lyder det fra Liselotte Lyngsø.

Ifølge Mette Helena Rasmussen udspringer boligindretningen af en stigende bevidsthed om den meningsfulde bæredygtighed.

Især er den japanske indretningskonsulent og oprydningsfænomen Marie Kondo personificeringen af de nye strømninger.

Hendes budskab lyder nemlig: Enhver ting i dit hjem skal bringe dig glæde.

- Når vi handler, spørger vi ikke bare os selv, om produktet er samvittighedsfuldt og bæredygtigt - vi forholder os også til, hvad vi egentlig har brug for, siger Mette Helena Rasmussen og fortsætter:

- Det vil også komme til at blive en naturlig del af måden at designe vores hjem på i fremtiden og vores måde at være forbrugere på: Vi vil alle sammen påtage os et meget større ansvar. Og derfor stiller vi også meget større krav til de firmaer, producenter og forhandlere, vi handler hos, vurderer hun.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce