cookie-og-privatlivspolitik
Find måder at være fysisk aktiv, som er sjove for dig. Det nytter kun noget, hvis du rent faktisk får aktiviteten integreret i hverdagen, siger professor Ylva Hellsten. (Arkivfoto)

2

Billeder

Find måder at være fysisk aktiv, som er sjove for dig. Det nytter kun noget, hvis du rent faktisk får aktiviteten integreret i hverdagen, siger professor Ylva Hellsten. (Arkivfoto)
Foto: ivansmuk/Free

Livsstil

Brems overgangsalderens muskeltab med motion

Det er særligt vigtigt at være fysisk aktiv omkring overgangsalderen. Her tager muskelmassen nemlig et dyk.




29. juni 2020 kl. 14:00 Af Ritzau

Annonce

Overgangsalderen kan komme til udtryk på mange måder, og den kan være mere eller mindre præget af gener.

Fælles for tilstanden er dog, at man over en relativt kort periode på i gennemsnit 1,5 år mister en procentdel af sin muskel- og knoglemasse.

Det skyldes, at østrogenniveauet daler kraftigt i de år, fortæller professor på Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet Ylva Hellsten.

- Østrogen har en beskyttende effekt på kredsløb, muskelmasse og en masse andet. Når man mister østrogen i overgangsalderen, så taber man funktion og muskelmasse ret hurtigt, hvis man ikke modvirker det, forklarer hun.

Heldigvis er det relativt enkelt at sætte ind og bremse den negative udvikling, hvor muskelmassen begynder at degenerere.

Et finsk studie viser således, at fysisk aktivitet er med til at nedsætte tabet af muskelmasse. I studiet observeredes i gennemsnit et fald i muskelmasse på en procent i løbet af overgangsalderen.

- Det lyder ikke af meget, men det er betydningsfuldt, at faldet sker i løbet af en kort tidsperiode og kan påvirke stofskiftet, da muskler er en vigtig regulator af stofskiftet, siger Hanna-Kaarina Juppi, som er en af forskerne bag, i en pressemeddelelse.

Stofskiftet bliver altså også lavere, i takt med at muskelmassen svinder.

At modvirke svindet kræver, hverken at du bliver maratonløber eller løfter fitnesscenterets tungeste vægte.

- Al fysisk aktivitet sender signaler, som ligner dem, østrogen sender. Så cellerne bliver stimuleret på mange af de samme måder, forklarer Ylva Hellsten.

- Om det er at cykle på arbejde, gå ture, spille tennis eller danse - alt, man kan gøre i sin hverdag, er godt, siger hun.

Hun fremhæver dog, at styrketræning er særligt vigtigt med alderen for at bibeholde muskelmassen. Det kan sagtens være i form af øvelser med egen kropsvægt derhjemme.

Mænd oplever ikke den samme drastiske forskel over en kort årrække, men for alle gælder det, at både muskel- og knoglemasse daler, i takt med at alderen stiger.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce