Flere og flere danskere benytter sig af især e-mailkonsultationer med lægen, men det er ikke alt, der egner til fjernkonsultationer.
Mange danskere er glade for at kunne klare lægebesøget over telefonen eller per e-mail.
Ifølge en undersøgelse fra Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring og Mølholm Forsikring foretrækker 22 procent af danskerne at konsultere lægen over telefon, når de har mindre skavanker eller problemer.
Det er et billede, som Morten Freil, direktør i Danske Patienter, godt kan genkende.
- Patienterne efterspørger en mere fleksibel adgang til lægen, så de slipper for at skulle tage fri fra arbejde, forklarer han.
Han har svært ved at se ulemperne ved fjernkonsultationer med lægen, så længe de ikke kommer til at erstatte muligheden for det personlige fremmøde.
- Der er mange, der går for længe med symptomer, fordi de har travlt på arbejdet. Men det vil flere undgå med den større tilgængelighed til lægen, mener Morten Freil.
Siden 2007 er andelen af telefonkonsultationer faldet, mens andelen af konsultationer via e-mail er steget kraftigt.
Men selv om det er blevet lettere at komme i kontakt med lægen, er det langtfra alle henvendelser, der bør klares over telefon, appen Min Læge eller e-mail.
Det siger Christian Freitag, formand for Praktiserende Lægers Organisation (PLO).
- Der er nogle ting, hvor det fungerer godt med fjernkonsultationer. Men der er andre ting, hvor man skal passe på med at tro, at fordi man har kontakt, så er det det samme som at sidde i lokalet med lægen, siger han.
Hvis det drejer sig om meget simple spørgsmål, så kan det være mest praktisk at ringe eller sende en e-mail. Det gælder også opfølgende spørgsmål efter en konsultation hos lægen.
- Men med for eksempel vage eller uspecificerede symptomer kan det være svært for lægen at give et fyldestgørende svar over telefonen eller per e-mail, siger Christian Freitag og tilføjer:
- Hvis man føler utryghed, er det ofte også bedre at møde personligt op hos lægen.
Christian Freitag nævner også anmodninger om henvisninger til forskellige skanninger og speciallæger som noget af det, der ofte spørges om i e-mails.
- Her bruger vi meget tid på at fortælle folk, at et af formålene med den praktiserende læge er at sikre, at borgerne får de mest hensigtsmæssige undersøgelser og i den rigtige rækkefølge, og det kan vi ikke klare per e-mail, siger han.
Ifølge Christian Freitag bør det i første omgang være patientens eget ansvar at vælge den rette kontaktform med lægen.
- Forventer du, at lægen kan komme med et klart svar på e-mail? Hvis ikke, bør du hellere bestille tid, siger han.
Private sundhedsforsikringer som for eksempel Mølholm Forsikring er også begyndt at tilbyde kunderne konsultationer over video.
/ritzau fokus/