Discountløsninger, ærgerlige gulve, pangfarver og kuriøse kendetegn er noget af det, der får boligkøbere til at rynke på næsen.
Det kan være nærliggende at benytte coronakrisens hjemmetimer til at give dele af boligen en makeover.
Men pas på med, hvad du sætter i værk.
For nogle projekter trækker ligefrem ned eller skræmmer købere væk, når huset engang skal sælges.
- Du kan godt lave noget, som funktionelt er lige i skabet, men æstetisk og smagsmæssigt er helt off, konstaterer John Wulff, der er køberrådgiver, ejendomsmægler og medstifter af købersmægler.dk.
Det handler nemlig ikke bare om, hvad du laver, men hvordan du laver det, tilføjer han.
Det gælder eksempelvis køkkenet: Her vil æstetikken og den gode smag typisk vægte højere end prisen.
Så hvis dit køkkenvalg rammer skævt, vil køber bare rive det ned uden at tilskrive det værdi.
- For stadig flere købere handler det ikke om, hvorvidt det er et nyt køkken, men hvorvidt det er et fedt køkken. Derfor kan det være spildte penge, konstaterer John Wulff.
Billige metervarer er en anden klassisk faldgrube, tilføjer Anne Crone, der er ejendomsmægler, valuar og indehaver af DanBolig København.
For de fleste købere vil gerne have noget, de oplever som værende "lækkert".
- Derfor kan discountløsninger og billige materialer få køberne til at rynke på næsen, hvis det er en herskabslejlighed eller en fin villa, du prøver at sælge. Så tænk over, hvilken køberskare du henvender dig til, forklarer hun.
Gulve er et andet springende punkt.
Eksempelvis kan de fleste godt lide trægulve, som enten forbindes med noget smukt eller hyggeligt.
Omvendt rynker mange på næsen over laminatgulve eller store arealer med klinker.
- Generelt er kvaliteten blevet løftet på laminatgulve, og det kan være praktisk, når man skal tørre op efter hunden. Men det er stadig noget, der kan være en knast, når man præsenterer det for køberne, siger Anne Crone.
Discountproblematikken klæber ikke på samme måde til klinkegulve.
Her er det tværtimod kulde, træk og frygten for, at småbørnene falder og slår tænderne ud, der skræmmer nogle købere væk.
- Så pas på med at snuppe stuen eller naborummet med, bare fordi du anlægger klinker i køkkenet, siger Anne Crone.
En sidste faldgrube er kuriøse valg i farver og materialer, tilføjer John Wulff.
Jo mere særegent huset bliver, jo smallere bliver dit købersegment.
Og det er langtfra alle, der synes, at et pangfarvet hus er sjovt.
- Folk kan typisk heller ikke lide noget, hvor der er stilforvirring. Så vil de hellere købe noget neutralt og sætte deres eget unikke præg, siger John Wulff.
Men det er en hårfin grænse.
For det unikke kan også være et springende punkt, som får den kræsne køber til at nikke anerkendende.
Anne Crone nævner som eksempel, at hun for nylig har solgt en bolig, hvor alle borde og træflader i køkkenet - selv radiatorskjulerne - var specialfremstillede og designet af samme arkitekt.
- Det var så diskret, eksklusivt og underspillet unikt, at det virkelig talte til køber, siger Anne Crone.
/ritzau fokus/