cookie-og-privatlivspolitik
Motortræk, køreadfærd, terræn og cyklistens vægt påvirker altsammen batteriets kapacitet, oplyser tyske Bosch, som er en af verdens førende producenter af elcykelbatterier. 
Alligevel er der flere ting, du selv kan gøre, for at forlænge rækkevidden og levetiden på batteriet. (Genrefoto)

3

Billeder

Motortræk, køreadfærd, terræn og cyklistens vægt påvirker altsammen batteriets kapacitet, oplyser tyske Bosch, som er en af verdens førende producenter af elcykelbatterier. Alligevel er der flere ting, du selv kan gøre, for at forlænge rækkevidden og levetiden på batteriet. (Genrefoto)
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Livsstil

Disse trick får elcyklens batteri til at leve længere

Batteriet er en afgørende del af elcyklen og dyrt at udskifte. Læs her, hvordan du forlænger rækkevidden og levetiden på batteriet.




20. oktober 2020 kl. 11:00 Af Ritzau

Annonce

En elcykel giver evig medvind på cykelstierne.

Men uden det bankende hjerte - i form af batteriet - er det bare en klodset cykel, som er tung at træde.

- Batteriet er en afgørende del af elcyklen, og det kan koste mange tusind kroner for et nyt. Derfor kan det betale sig at passe på batteriet, siger Thorben Bayer, der er ansvarlig for test af elcykler i Forbrugerrådet Tænk.

Noget af det, der påvirker batteriet mest, er kulde.

Så tag batteriet med ind i vinterhalvåret, råder Jakob Nielsen, der er indehaver af Fri Bikeshop Aarhus med spidskompetence i elcykler.

- Batteriet kan sagtens stå udendørs et par timer. Men hvis batteriet skal holde længst muligt, skal det helst med ind, siger han.

Lad gerne batteriet akklimatisere en times tid, før du begynder at lade, for det pludselige skift fra kulde til varme kan danne kondens indvendigt.

- Vand og strøm er ikke en god kombination. Og hvis batteriet er fuld af kondens, når det sættes i laderen, kan det slå gnister, siger Jakob Nielsen.

De fleste batterier kommer i dag med indbygget BMS - Battery Management System - altså intelligent batteristyring.

Det betyder, at batteriet og laderen selv holder øje med ladetilstanden.

- Så i det daglige skal man ikke være så bange for, om man får ladet helt op eller helt i bund. Det er primært de ældre batterityper, som taber kapacitet på den måde, siger Thorben Bayer.

Hvis du vil passe ekstra godt på, kan du dog hver tredje måned lave en øvelse, hvor du kører batteriet ned til 10-20 procent og efterfølgende lader det op i 24 timer.

- Så får man opfrisket kvaliteten, siger Jakob Nielsen.

Til gengæld bør du aldrig aflade batteriet fuldstændigt. For ligesom med en bil er det svært at starte et dødt batteri.

Derfor fastholder batteriet altid en lille restkapacitet på et par procent.

- Men hvis batteriet kun har et par procents strøm på, og du stiller cyklen i skuret, vil det dybdeaflade og dø. Så man skal helst lade batteriet en gang om måneden, siger Jakob Nielsen.

Bosch, som er en af verdens førende producenter af elcykelbatterier, anbefaler, at batteriet lades til mellem 30 og 60 procent, hvis det stilles væk i en længere periode.

Hvis batteriet alligevel går død eller får brug for reparation, så hold dig til de anerkendte mærker og godkendte værksteder - selv om det koster lidt mere.

Et batteri eller en reservedel, der er dårligt produceret, kan nemlig være skadeligt for motoren og de øvrige elektriske komponenter.

- Og så kan det godt være, at selve batteriet eller reservedelen var billig, men cyklen blev ødelagt, siger Thorben Bayer.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce