cookie-og-privatlivspolitik
Hvis man betaler med MobilePay eller betalingskort, gælder de såkaldte "charge back"-regler. De betyder, at banken kan indefryse betalingen - eller trække pengene tilbage på dit kort - hvis du bliver snydt af webshoppen. (Arkivfoto)
Hvis man betaler med MobilePay eller betalingskort, gælder de såkaldte "charge back"-regler. De betyder, at banken kan indefryse betalingen - eller trække pengene tilbage på dit kort - hvis du bliver snydt af webshoppen. (Arkivfoto)
Foto: Nikolai Linares/Ritzau Scanpix

Livsstil

Du kan komme i klemme når du juleshopper uden for EU

Jo længere væk fra Danmark du køber dine julegaver, jo sværere kan det blive at klage, hvis varen aldrig kommer eller er i stykker.




02. december 2019 kl. 07:00 Af Ritzau

Annonce

Wish, Alibaba, Amazon, Asos og Zalando er bare nogle af de webshops, som danskerne benytter flittigt. Og flere og flere bruger den digitale markedsplads, når julegaverne skal i hus.

Men der er en række faldgruber, du skal være opmærksom på, hvis du handler på udenlandske webshops.

- Der er forskel på at have ret og få ret som forbruger. Og hvis man handler med en webshop uden for EU, kan man få svært ved at gøre sine rettigheder gældende, siger Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa.

Hvis webshoppen har afdeling eller kontor i EU - eller en dansksproget hjemmeside - har du altid 14 dages fortrydelsesret.

Desuden har du mulighed for at klage via det danske forbrugerklagenævn eller Forbruger Europa.

- Men hvis man vil klage over en webshop, der ligger uden for EU, er der ikke nogen hjælp at hente. Der skal man selv føre klagesagen, siger Lars Arent.

Hvis du modtager en forkert eller ødelagt vare, skal du altså selv lægge arm med den amerikanske eller kinesiske millionvirksomhed.

Samtidig kan der være en sprog- og kulturbarriere. Og du risikerer at skulle maile frem og tilbage med en asiatisk webshop på tvivlsomt engelsk - hvis der overhovedet er en afdeling for kundeservice.

- Man kan have nok så meget ret, men det er ikke sikkert, at man kan bruge det til så meget, siger Bo Dalsgaard, der er jurist og chefkonsulent i Dansk Erhverv.

- Og spørgsmålet er, om man vil rejse til Kina og gøre sit krav gældende, tilføjer han.

En anden faldgrube er, at du går efter en anerkendt webshop, men ender hos en underleverandør. Så kan der nemlig opstå tvist om, hvilken webshop der har ansvaret. Den slags klagesager ser de jævnligt hos Forbruger Europa.

- Inden man klikker betal, skal man sikre sig, hvem man handler med, siger Lars Arent.

Sørg også for at betale med betalingskort - især hvis du er usikker på webshoppen.

- Hvis man betaler med kort, er man langt bedre stillet end ved en bankoverførsel, og banken kan trække pengene tilbage, hvis man ikke modtager varen, siger Bo Dalsgaard.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce