cookie-og-privatlivspolitik
I naturterapi vender man opmærksomheden mod sine sanser og krop - ligesom i mindfulness. Men de øvelser kan du også sagtens overføre til byens natur. (Arkivfoto)
I naturterapi vender man opmærksomheden mod sine sanser og krop - ligesom i mindfulness. Men de øvelser kan du også sagtens overføre til byens natur. (Arkivfoto)
Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix

Livsstil

Dyrk naturterapi i byens grønne oaser

Øvelser fra naturterapi kan ikke bare dyrkes i vild natur, men også i byens parker og grønne områder. Læs her, hvordan du kommer i gang.




19. maj 2019 kl. 08:00 Af Af Cecilie Lyngberg/ritzau fokus/

Annonce

En gåtur i frokostpausen eller ti minutters stilhed i parken.

Naturen giver ikke bare ro i sjælen, den kan ligefrem reducere niveauet af stresshormoner i kroppen. Det viser forskning fra University of Michigan.

Men det kræver hverken lange pilgrimsvandringer eller endeløse vildmarker. Principper fra naturterapien kan også bruges i storbyens grønne områder.

- Bare det at lave et sceneskift kan give luft til at anskue tingene på en anden måde med mere ro, overskud og klarhed, siger psykolog Kim Nygaard, der er faglig leder af Psykoterapeutisk Institut Aarhus.

Når man bliver taget ud af hverdagens vaner og forudsigeligheder, bliver hjernen nemlig stimuleret på en anden måde.

Og det kan give et andet perspektiv.

- Meget firkantet kan man sige, at hvis jeg ubevidst associerer mit kontor med problemer og udfordringer, så associerer jeg det også med stress, siger Kim Nygaard, der selv bruger naturvandring som terapi.

Selv om bynatur ikke er det samme som uberørt natur, kan byboere med fordel lade sig inspirere af naturterapien.

- Kig på København. Der er fantastisk mange gode parker, vand og kirkegårde, hvor man kan gå tur. Det er bare med at bruge de muligheder, der er, siger Kim Nygaard.

Det afgørende er nemlig ikke naturomgivelserne, men hvordan du forholder dig til dem, forklarer naturvejleder Lasse Thomas Edlev, der er forfatter til flere fagbøger om naturterapi.

Så sluk telefonen, skru ned for tempoet, og vend opmærksomheden udad, råder han.

- Det handler om at fralægge sig kravet om præstation. Man er nødt til at have den åbne, sanselige tilgang, så man får mærket efter. Ellers er det lige meget, hvor man er. Man kan være stresset hvor som helst, siger han.

Tænk over fuglenes lyde, bladenes farver og årstidernes skiften.

- Ellers går man bare på autopilot, siger Lasse Thomas Edlev.

Hvis du har tendens til at tordne afsted, kan du lave en lille øvelse, hvor du først står stille. Herefter lægger du vægten fra det ene ben til det andet, gynger frem og tilbage - og fornemmer, hvordan tæerne "griber" i jorden.

- Så er man til stede og mærker sin fysiske krop, før man går, siger Lasse Thomas Edlev.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Konkurrence-banner

KONKURRENCE Deltag i vores Livsstil konkurrence og vind et gavekort på kr. 1.000,- til brugskunt i Garant Nykøbing Falster.

Hvor mange påskeæg er der i Livsstils magasinet?



Konkurrencebetingelser
Konkurrencen afholdes af LF Livsstil og er ikke købsbetinget.

Konkurrencen er åben for alle personer, der har bopæl i Danmark, undtagen ansatte og nærmeste familie til personer der arbejder for Lolland-Falsters Folketidende eller Folketidende Gruppen. Vinderen får direkte besked via e-mail og offentliggøres på LF Livsstils Facebookside og på Folketidende.dk. Sidste frist for deltagelse er den 11.april. Vinderen udtrækkes fredag d. 12. april og vil få direkte besked, samme dag som konkurrencen er slut.

Annonce