cookie-og-privatlivspolitik
Har du brugt en time ekstra på arbejde og dermed en time mindre på legepladsen, så find værdien i det. Sådan lyder et af rådene til at mindske den dårlige samvittighed. (Arkivfoto)
Har du brugt en time ekstra på arbejde og dermed en time mindre på legepladsen, så find værdien i det. Sådan lyder et af rådene til at mindske den dårlige samvittighed. (Arkivfoto)
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Livsstil

Få bugt med den dårlige samvittighed

Grib følelsen af dårlig samvittighed, find ud af hvor den kommer fra, og få den bearbejdet. Det er faktisk ikke så svært at slippe af med den, mener eksperter.




11. februar 2019 kl. 07:00 Af Af Stine Eskildsen/ritzau fokus/

Annonce

De fleste kender følelsen af, at der er noget, der nager. Måske har du ikke nået det, du skulle på arbejdet - eller måske er børnene blevet underprioriteret lidt på det seneste.

Den dårlige samvittighed rammer hårdt og kan være svær at komme af med igen. Men det er ikke umuligt. Det handler blot om, hvordan du griber den an, forklarer Ole Bartels, der er er mastercoach og psykoterapeut.

- Dårlig samvittighed er en følelse, vi er født med, og som kommer op til overfladen, når vi står i en situation, hvor vi ikke har taget ansvar, forklarer Ole Bartels, der til daglig arbejder som sparringspartner for ledere.

Det er din krybdyrhjerne, der reagerer, forklarer han. Har du lavet en aftale - med dig selv eller med andre - som du ikke har overholdt, vil det føre til en ubehagelig følelse.

- Og følelser skaber adfærd. På samme måde som følelsen af sult vil få dig til at spise, og følelsen af frygt vil få dig til at flygte, forsøger din hjerne med følelsen af dårlig samvittighed at få dig til at reagere, siger Ole Bartels og uddyber:

- Det er din hjerne, der forsøger at tvinge dig til at til at at tage ansvar. Så på den måde er dårlig samvittighed faktisk en god ting.

Hvis du griber følelsen i stedet for at prøve at undertrykke den - og finder ud af, hvad den skyldes - så kan du få mere indflydelse på dit eget liv. Og når du laver aftaler og overholder dem, vil din hjerne belønne dig, forklarer han.

Du bør også bearbejde samvittigheden med en portion sund fornuft, mener Tine Tangdal, der er stresscoach og ekspert i personlig effektivitet.

- Lad være med at gøre en lille fjer til fem høns, siger hun og uddyber:

- Det kommer man let til at gøre, når man har dårlig samvittighed. Men fordi du bliver en time eller to længere på arbejde en gang i mellem, så der det jo ikke det samme som, at du svigter dine børn, og de får en ulykkelig barndom.

Find ro i de valg, du har truffet, og i det faktum, at døgnet kun har 24 timer. Har du brugt en time ekstra på arbejde og dermed en time mindre på legepladsen, så find værdien i det.

- Får du dårlig samvittighed over noget, du ikke nåede, så gør det klart for dig, hvorfor du ikke nåede det. De færreste mennesker er luddovne, så du har sandsynligvis brugt tiden på noget andet, siger Tine Tangdal.

- Så find værdien i det, du lavede, i stedet for at få dårlig samvittighed over det, du ikke gjorde, tilføjer hun.

For måske betyder det, at du blev ekstra på arbejdet en dag, at du frigiver noget tid til børnene en anden dag.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce