I 2020 kommer du ikke uden om TikTok og ansigtsgenkendelse. Til gengæld vil flere være kritiske over for Facebook, streaming og logins, vurderer techforsker.
Den teknologiske udvikling buldrer afsted, og flere og flere dele af vores samfund bliver digitaliseret.
Samtidig ser man flere modreaktioner og aversioner mod sociale medier og det at få tappet sine private data.
Derfor vil 2020 blandt andet være præget af, at flere danskere vender ryggen til Facebook, lyder forventningen fra Morten Bay, der er ph.d. i informationsvidenskab, forsker i teknologi og underviser ved University of Southern California.
- Det er allerede gået skidt for Facebook i 2019, men jeg er sikker på, at det vil gå endnu værre i 2020, siger han.
Det er nemlig ikke gået brugernes næse forbi, at Facebook har været ramt af flere skandaler om aflytning, reklamer og videresalg af data.
Til gengæld kommer man ikke uden om det sociale medie TikTok. Det kinesiske videomedie buldrer nemlig frem og bruges allerede af op mod 200.000 unge herhjemme.
- Det er en helt ny måde at bruge sociale medier på, som aldrig er set før. Og det er typisk noget af det, der kendetegner nye trends: at de bliver brugt af unge og på nye måder, siger Morten Bay.
Ansigtsgenkendelse er en anden strømning, som bliver stor i 2020, forudser Liselotte Lyngsø, der er fremtidsforsker og direktør i Future Navigator.
Det betyder blandt andet, at vi kan beholde pengepungen i lommen og i stedet betale med vores ansigt. Konkret tester Nets lige nu en scanner, hvor man betaler med sit ansigt.
- Ansigtsbetaling bliver stort fremover. Snart kan man glemme all inclusive-armbåndet og dankortet, men bare smile til kameraet, når man skal betale, siger Liselotte Lyngsø.
Samtidig er forbrugerne dog også blevet mere skeptiske omkring, hvem der indsamler deres data.
- Danskerne ved godt, at der er mange tredjeparter, som kigger med på nettet. Og der kommer en modtrend, hvor man ikke vil verificere sig selv eller logge ind alle steder på nettet, siger Liselotte Lyngsø.
Det gælder både, hvis vi søger efter "tabuemner" som kviklån, porno eller cigaretter på nettet, men også inden for streaming, hvor der stadigvæk kommer flere tjenester på markedet - blandt andet Disney Plus.
- I USA taler man allerede nu om fænomenet "subscription fatigue" - altså abonnementstræthed. Folk er simpelthen kørt sur i alle de abonnementer, siger Morten Bay.
Han forventer, at danskerne også bliver mere kritiske omkring, hvad de tegner abonnement på.
Men de bliver svære helt at undgå, mener Liselotte Lyngsø.
- Abonnementerne er en måde at fastholde kunder, og man kan ikke engang købe programmet Word uden abonnement. Så trenden er, at der kommer flere abonnementer, men samtidig en større modstand mod dem, siger hun.
/ritzau fokus/