Støjen i storrumskontorer kan virke stressende, men man kan indrette sig ud af meget. Arbejdsmiljøkonsulent kommer her med en række gode råd.
Er du en af de tusindvis af danskere, der deler kontor med flere af dine kolleger i et såkaldt storrumskontor, så kender du helt sikkert til et eller flere af de problemer, der kan følge med.
Støj og afbrydelser er én ting - dårlige præstationer og stress en anden.
- Det kan ende i en situation, hvor omgivelserne gør, at du ikke kan udføre dit arbejde, siger Marianne Vind, der er næstformand i HK Privat, som har omkring 100.000 medlemmer, hvoraf mange sidder på kontor.
- De færreste kan holde ud at sidde i konstant støj, så man bliver nødt til at lave nogle regler for, hvordan man er på arbejdspladsen, siger Marianne Vind.
Hun påpeger, at regler om adfærd dog godt kan give andre problemer.
- Det sociale på en arbejdsplads er ofte det, der gør, at vi er mere produktive. Vi giver en hjælpende hånd, og vi glæder os til at komme på arbejde på grund af kollegerne. En del af det mister vi, hvis vi skal være stille på kontoret, siger hun.
Samtidig risikerer arbejdspladsen at miste en masse vidensdeling, hvis reglerne kræver, at man forlader sit skrivebord for at vende faglige spørgsmål med kollegerne, påpeger hun.
Men det er der flere løsninger på, mener chefkonsulent Ole Ryssel Rasmussen fra Arbejdsmiljøcentret. Han kommer her med tre gode råd til, hvordan man gør miljøet i et storrumskontor så godt som muligt.
1) Rammerne
Uanset hvilken type kontor, man sidder i, er støjabsorberende materialer en vigtig faktor - både i loftet og på væggene.
- Det er klart her, man skal starte. Jo mere absorption, jo bedre, siger Ole Ryssel Rasmussen.
Det er selvfølgelig en fordel, hvis det er tænkt ind i kontorets indretning fra start, men er det ikke sket, findes der masser forskellige absorberende materialer, der kan sættes op efterfølgende, fortæller chefkonsulenten.
Det kan for eksempel være stof til væggen, plader til loftet eller tæpper til gulvet.
Sørg også for at have logistikken for øje, så vejen til mødelokalet eller kantinen ligger, så den generer færrest mulige.
2) Gentænk siddeplanen
Her er der mulighed for at være kreativ. For i stedet for blot at stille bordene i klynger på fire eller seks foreslår Ole Ryssel Rasmussen, at man tænker i arbejdsstationer.
- Man kan lave arbejdsstationer med forskellige formål, siger han og fortæller som eksempel om en stor dansk virksomhed, der har opdelt kontoret lidt anderledes.
Her er nu arbejdsstationer til almindeligt skrivebordsarbejde, særligt koncentrationskrævende arbejde og aktiviteter, der kræver stort samarbejde og eventuelt møder.
- Oplevelsen af støj er forskellig fra person til person og afhængig af, hvilken situation man sidder i. Er man presset med en deadline, så bliver man ofte mere lydfølsom. Det vil arbejdsstationer kunne afhjælpe, siger Ole Ryssel Rasmussen.
Er det ikke en mulighed, anbefaler Ole Ryssel Rasmussen, at man ser nærmere på, hvem man sætter sammen og i nærheden af hinanden.
- Lad være med at sætte sælgeren i midten af rummet, råder han.
3) Udstyret
Der findes diverse gadgets, der kan gøre det nemmere at være en del af et stort kontor.
For eksempel peger Ole Ryssel Rasmussen på headsets med høretelefoner til begge ører, så man kan lukke støjen ude - eller en mikrofon, der hjælper med at sortere støjen fra.
- Man kan også have en lampe ved skærmkanten, som lyser, når man ikke vil forstyrres, foreslår han.
/ritzau fokus/