cookie-og-privatlivspolitik
Vil du gerne undgå at gå helt sukkerkold på jobbet, uden at ty til slik og sodavand, kan frugt, knækbrød og grøntsager være løsningen, fortæller to diætister.
Vil du gerne undgå at gå helt sukkerkold på jobbet, uden at ty til slik og sodavand, kan frugt, knækbrød og grøntsager være løsningen, fortæller to diætister.
Foto: Sigrid Olsson/Free

Livsstil

Her er de energifyldte mellemmåltider til jobbet

Du kan godt spise eller drikke dig til mere energi på jobbet uden at hoppe i sukkerfælden, når eftermiddagstrætheden presser sig på.




05. december 2018 kl. 10:00 Af Af Mathias Sinius Mølgaard/ritzau fokus/

Annonce

Når vintermørket presser sig på, og der ikke er meget lys at hente i dagtimerne, kan ens energiniveau få et gok i nødden.

Derfor kan mange finde på at hoppe i sukkerskålen for at finde den ekstra energi til hverdagen.

Men det scenarie skal man helst undgå, fortæller Nanna Hannibal, der er klinisk diætist hos Diætisthuset. Sukker giver nemlig kun en kortvarig optur, hvorefter vi falder tilbage til trætheden.

Derfor handler det i stedet om at vælge de rette mellemmåltider, siger hun.

- Det vigtigste er, at du får en kost, der kan holde dit blodsukker stabilt, så du på den måde kan forebygge sulten imellem hovedmåltiderne. Den kost skal gerne indeholde mange kostfibre, siger Nanna Hannibal.

Det kan eksempelvis være knækbrød eller fiberholdige kiks med noget pålæg på, men også frugt kan være et godt alternativ til slik og kager.

- Frugt skal bare helst ikke stå alene. Så spis gerne nogle nødder samtidig med, da frugt alene kan få dit blodsukker til at svinge rigtig meget, siger Nanna Hannibal.

Når dit blodsukker stiger, så risikerer du også hurtigt at gå ned i tempo igen, når blodsukkeret falder. Derfor er det vigtigt at holde det stabilt i løbet af dagen, siger Nanna Hannibal.

Anne Louise Knudsen, der er klinisk diætist, medejer og stifter af Mapdiet, mener også, at den klassiske løsning med frugt og nødder er fin til at holde kroppen i gang.

Men der er også andre sunde og energiske alternativer.

- I forhold til mellemmåltider kunne man springe på gulerodsstænger med peanutbutter. Peanutbutter er nemlig ret proteinrigt, og så giver det en masse gode fedtstoffer. Derudover smager det ret sødt, så det kan også fjerne den værste trang til noget sødt, siger Anne Louise Knudsen.

Grøntsagsstænger med en skyrdip er også et godt alternativ til de søde sager som slik, kager og sodavand, lyder det fra Anne Louise Knudsen.

Kunsten at begrænse sig er svær - og måske endnu sværere i juletiden, hvor fristelserne ofte står i kø. Derfor handler det om at få fyldt tanken op under måltiderne, så man ikke lader sig friste.

- Man skal være mæt - og mæt af de rigtige ting - i løbet af dagen, så kan du undgå at hoppe i de sukkerfælder, der ligger sent på dagen, siger Anne Louise Knudsen.

Vælg en fiber- og proteinrig kost, og undgå at overspise, råder hun.

- Det er vigtigt, at man ikke spiser sig overmæt til måltiderne, men at man i stedet siger stop, lige inden man er mæt.

Typisk mærker du nemlig først for alvor mætheden efter et kvarters tid, og derfor er det vigtigt at stoppe med at spise i tide, siger Anne Louise Knudsen.

Mens sodavand ikke er nogen optimal opkvikker, er kaffe til gengæld en helt lovlig metode at tage i brug.

Er du en rutineret kaffedrikker, vil du dog ikke mærke den samme effekt som en person, der drikker kaffe første gang.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce