Apple vil tilbyde en login-funktion på linje med Facebook og Google. Og det kan være en fordel for dit privatliv, mener digital sikkerhedsekspert.
Når du gerne vil lukkes ind i en ny app, kræver det ofte en profil at få adgang.
Og hvis du er ved at drukne i forskellige brugernavne og passwords, er det fristende at bruge knappen til at logge ind med en Facebook- eller Google-profil.
Snart kan du forvente at se en knap mere. Apple vil nemlig også tilbyde et login-alternativ, som ifølge virksomheden selv skal være med mere fokus på anonymitet og privatliv.
- Apple vil tilbyde en mulighed, hvor du selv vælger, hvor meget information du vil videregive til andre end Apple, fortæller Jens Hummelmose, som er udviklingschef og skribent hos tech-mediet recordere.dk.
- Men den sikkerhed får du så kun i Apples univers, så du bliver bibeholdt der, siger han.
Apple har præsenteret login-funktionen på en konference, og her var der ikke noget, der indikerede, at Apples login-funktion vil fungere andre steder end hos Apple selv.
Login-funktionen er knyttet til dine devices - og kan altså ikke bruges, hvis du pludselig vil logge ind fra en Android-enhed.
Som en del af Apples funktion kan du selv vælge, om app-udvikleren skal kunne se din mail.
Hvis du vælger, at den skal skjules, så autogenereres en ny og tilfældig - men rigtig og verificeret - mail til formålet. Og du får videresendt mails derfra, skriver teknologimediet TechCrunch.
Du kan altså nøjes med at dele det navn, der er knyttet til dit Apple-id, samt en "unique stable identifier".
Og dermed adskiller Apples login-funktion sig i stor stil fra varianterne fra Facebook og Google.
Her er forretningsmodellen nemlig bygget på at have så mange data om dig som muligt.
Og det betyder, at en digital sikkerhedsekspert som Berit Skjernaa, som er seniorsecurity and privacy specialist hos Alexandra Instituttet og bestyrelsesmedlem hos My Global Data, vil være mere tryg ved at bruge Apples login-funktion.
- Jeg vil altid gå ind og se på forretningsmodellen. Og Apple er ikke bygget op om at tjene penge på folks private data, siger Berit Skjernaa og tilføjer:
- Jeg bruger ikke selv login med Facebook eller Google, fordi de så får endnu mere information, end de allerede gør, om min færden på internettet. Det er nemt og bekvemt, men det er også et tillidsspørgsmål.
Selv om du har indstillet dit Apple-login, så der kun deles et minimum af informationer med tredjeparter, så skal du huske, at det ikke nødvendigvis ender der.
- De informationer og data, de ikke kunne få fra Apple, kan de jo bare spørge dig om, når du bruger appen. Der er folk i dag stadig pænt ukritiske over for, hvilken information de kaster om sig, siger Jens Hummelmose og fortsætter:
- Så jeg køber præmissen om, at så få data kommer fra dig i den initiale kontakt, fordi Apple ikke deler dem. Men jeg tror stadig, at dem på den anden side vil grave for at få mere information.
/ritzau fokus/