cookie-og-privatlivspolitik
Vi er en cykelnation, og sammenlagt cykler danskerne cirka tre milliarder kilometer på et år, viser tal fra Danmarks Statistik. (Arkivfoto)
Vi er en cykelnation, og sammenlagt cykler danskerne cirka tre milliarder kilometer på et år, viser tal fra Danmarks Statistik. (Arkivfoto)
Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Livsstil

Isglat? Sådan giver du cyklen bedre vejgreb

Selv om du aldrig kan helgardere dig mod islag, er der ting, du kan gøre for ikke at skride på cykelstien.




28. november 2018 kl. 16:00 Af Af Cecilie Lyngberg/ritzau fokus/

Annonce

Svisj - baghjulet skrider ud, og så ligger man på cykelstien.

Is, sne og spejlglatte veje kan være en udfordring, når man cykler i vinterhalvåret.

Men selv om man aldrig kan gardere sig helt mod en ufrivillig rutsjetur, er der ting, man kan gøre for at optimere cyklens vejgreb.

For eksempel kan man lukke en lille smule luft ud af sine dæk, siger Magnus Lindhart Jørgensen, der er cykelmekaniker i Cyklistforbundet.

- Hvis det begynder at blive isglat, eller der ligger meget sne, så kan man have gavn af lige at sænke trykket i dækkene ved at lukke en smule luft ud, siger han.

Han understreger, at du ikke skal pifte dækkene så meget, at de kan mases flade, når man klemmer på dem.

Men du kan godt gå 10-20 procent ned i tryk.

- For dækkets kontaktflade bliver større, hvis trykket er lavere. Og jo større kontaktflade dækket har med vejen, jo bedre greb har du - og jo mindre risiko har du for at vælte, siger Magnus Lindhart Jørgensen.

Det mener Jens Hoseassen, der er bestyrelsesmedlem i Danske Cykelhandlere og ejer af Fri BikeShop Nyborg, også er en god løsning.

Men du skal passe på, at du ikke tager for meget luft ud, for så render du ind i helt andre problemer, forklarer han.

- Hvis man ikke kører med nok tryk i dækket, så slider man slangen indeni. Og det er jo heller ikke smart, siger Jens Hoseassen.

Derfor kan du også overveje at skifte til nogle kraftigere dæk med et dybere mønster eller flere knopper.

Særligt hvis du kører på en sportscykel eller citybike, forklarer Jens Hoseassen. For her kan både dæk og skærme være så smalle, at det halvflade dæk vil skurre mod skærmen.

- Så lige som man skifter mellem vinterdæk og sommerdæk på bilen, så kan man få et dæk med lidt mere mønster i vinterhalvåret, siger han.

Man kan også gå linen ud og montere pigdæk. Men det er en dårlig investering, mener begge eksperter. For dækkene fungerer bedst på sne eller is - og ikke på saltede cykelstier.

Derfor er der for få dage herhjemme, hvor pigdæk til cyklen reelt giver mening.

- Hvis det så ikke er koldt nok, og du bare kører rundt på almindelig sort asfalt, så slider du hurtigt piggene ned. Så det er for dyr en løsning, siger Jens Hoseassen.

Samme vurdering lyder fra Magnus Lindhart Jørgensen, som peger på, at pigdækkene ellers er udbredte i nogle områder af Norge og Finland.

- Hvis vi får en isvinter, hvor der ligger islag på vejene i tre måneder, er det en god idé. Men ellers er det en ret vild investering i forhold til at tage bussen nogle dage, siger han.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce