Vi er ikke bevidste nok om vores egne evner, og det holder os fra at lande drømmejobbet, vurderer professor.
En ny kalender er taget i brug, og det friske blad kan være anledning til at overveje, om man nu også er der, hvor man gerne vil være.
Et af de steder, der kan trænge til en makeover, er arbejdslivet. Faktisk går 31 procent med jobskifte i tankerne, viser en befolkningsundersøgelse foretaget af Epinion på vegne af HK.
Det dækker over, at 15 procent af de adspurgte i undersøgelsen svarer, at de regner med at skifte job inden for det næste år. 16 procent overvejer at skifte job inden for det næste år.
Men hos både HK og Djøf oplever de, at folks manglende tro på egne evner og kompetencer står i vejen.
Og det er ofte misforstået, fortæller Louise Theil, som er karriererådgiver hos HK. Men når man har siddet med de samme arbejdsområder og opgaver i nogle år, så er det så meget dagligdag, at vi ikke tillægger det stor betydning, forklarer hun.
Her gælder det om at blive bevidst om alle de kompetencer, man har i spil, når man udfører sine opgaver. Og det kræver lidt gravearbejde, fortæller Louise Theil.
- Man kan starte med at se på en arbejdsuge - der er man typisk forbi 90 procent af de opgaver, man laver. Skriv alle opgaver ned, og ud for hver opgave skriver man så, hvad det er, man gør og er god til, siger Louise Theil og tilføjer:
- Det kan være, opgaverne kræver, at man skal være struktureret, have overblik og være proaktiv. Så er man i gang med at beskrive sine kompetencer.
Når man har lavet et overblik over de kompetencer, man har i spil i sit nuværende job, kan man begynde at se på sine tidligere ansættelser.
- Så kan man se, hvad det er for en kompetenceudvikling, man har været igennem. Og om der er nogle ord, der går igen i flere ansættelser, forklarer Louise Theil.
Det gør det lettere at tage det til sig som en kompetence, man ved, man besidder.
Bella Lea Buono er chefkonsulent hos Djøf, og hun foreslår, at man bruger LinkedIn aktivt til at få inspiration. Her kan man søge sig frem til personer, der sidder i stillinger, man synes er spændende.
- Se på, hvordan de iscenesætter sig selv, og hvad det er for nogle kompetencer, de skriver, de bruger i deres stillinger, råder Bella Lea Buono.
Hun minder om, at man ikke skal lade sig afskrække af et stillingsopslag for et drømmejob, hvor man ikke kan sætte flueben ved samtlige punkter.
- Et stillingsopslag er en beskrivelse af virksomhedens drømmekandidat. Men i langt de fleste tilfælde får man ikke en kandidat, der opfylder alle kriterierne, siger hun og tilføjer:
- Så giv det et skud alligevel.
/ritzau fokus/