cookie-og-privatlivspolitik
- Selv små ændringer kan gøre en stor forskel, så hold fast i morgenægget, og skær lidt ned på rundstykkerne i stedet, siger kontorchef Else Molander fra Fødevarestyrelsen.
- Selv små ændringer kan gøre en stor forskel, så hold fast i morgenægget, og skær lidt ned på rundstykkerne i stedet, siger kontorchef Else Molander fra Fødevarestyrelsen.
Foto: Colourbox/Free

Livsstil

Mange ældre får for lidt protein

Folk over 65 år har brug for ekstra protein for at bevare deres muskelkraft, men mange får ikke nok, viser rapport.




14. november 2018 kl. 07:01 Af Af Grith Larsen/ritzau fokus/

Annonce

Kun halvdelen af de 65-75-årige får den mængde protein, de har brug for.

Det viser en rapport fra DTU Fødevareinstituttet, og derfor sætter Fødevarestyrelsen nu ekstra fokus på vigtigheden af at få nok protein.

Folk over 65 år har brug for ekstra protein for at bevare deres muskelkraft, understreger Else Molander, kontorchef i Fødevarestyrelsen, i en pressemeddelelse.

- Protein er nødvendigt for, at kroppen holder sig stærk. De fleste vil gerne kunne klare sig selv længst muligt og have kræfter til både gåture, børnebørn og hovedrengøring.

- Det kan man kun, hvis man holder sig sund og stærk og får godt med byggesten til kroppen, siger Else Molander.

For at forebygge tab af muskelmasse og muskelfunktion anbefaler DTU Fødevareinstituttet aldersgruppen over 65 år et højere proteinindtag end den øvrige voksenbefolkning.

Personer over 65 anbefales at indtage 1,1 gram protein per kilo hver dag, mens den øvrige voksne befolkning anbefales et indtag på 0,8 gram protein per kilo.

En person over 65 år, der vejer 70 kilo, skal således spise 77 gram protein om dagen, mens en voksen under 65 år, der vejer det samme, anbefales at indtage 56 gram protein om dagen.

Protein er afgørende for opbygning og genskabelse af vævet, og som ældre er det uhyre vigtigt at opretholde muskelmassen - dels for at passe på helbredet og for at have nok styrke at stå imod med under sygdom.

Det tager længere tid at komme sig under sygdom som ældre, mens yngre typisk generhverver energien hurtigere, forklarer Jette Lindegaard Pedersen, sygeplejerske ved Ældresygdomme på Aarhus Universitetshospital.

- Det er helt naturligt, at man i takt med alderen taber muskelmasse, så den, man har, er dyrebar, og den skal man passe på. Protein opbygger og genskaber vævet, især i musklerne. Det omfatter også hjerte- og vejrtrækningsmusklerne, siger Jette Lindegaard Pedersen og uddyber:

- Hvis man for eksempel får en infektion som lungebetændelse og ikke har optimalt fungerende vejrtrækningsmuskler, kan man ikke hoste sekret op.

Får man ikke nok protein, begynder kroppen at tære på musklerne for at omsætte dem til energi, og det kan få konsekvenser på sigt.

Protein er en vigtig byggesten til både vævets restitution og vedligeholdelse, tilføjer konstitueret ledende overlæge ved Ældresygdomme på Aarhus Universitetshospital Catherine Hauerslev Foss, der er ph.d. og klinisk lektor i geriatri.

- Hvis man nu skal gennemgå en planlagt hofteudskiftning af en slidt hofte, så har proteinindtaget betydning for, hvordan forløbet kommer til at gå.

- Det kan i sidste ende have stor betydning for eksempelvis sårheling og for førligheden. Nedsættes muskelmassen og -styrken, kan man have sværere ved at rejse sig op fra en stol, og det øger risikoen for, at man falder, advarer Catherine Hauerslev Foss.

Er appetitten blevet mindre i takt med alderen, råder Fødevarestyrelsen til, at man skærer ned på hvidt brød, pasta, ris og søde sager for at gøre plads til de vigtige proteinrige kilder som fisk, fjerkræ og mælkeprodukter.

- Selv små ændringer kan gøre en stor forskel, så hold fast i morgenægget, og skær lidt ned på rundstykkerne i stedet, lyder opfordringen fra kontorchef Else Molander.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce