Tre devices gør for alvor sit indtog i Danmark i 2020.
I dag kan man dårligt købe et nyt armbåndsur eller en vaskemaskine, uden at det kan kobles på nettet og tale sammen med dine øvrige gadgets.
Og ud af det blå har digitale løbehjul og elcykler indtaget cykelstierne.
Hvilken elektronik, der vil præge det kommende år, giver en tech-forsker og en fremtidsforsker her deres bud på.
Og første forventning lyder, at flere vil vende ryggen til Apple og i stedet gå rundt med en asiatisk smartphone.
- Danmark er et af de få lande i verden, hvor Apple stadigvæk har en høj andel af smartphone-markedet, siger Morten Bay, der er ph.d., forsker i teknologi og underviser ved University of Southern California.
- Men det har rykket sig i 2019, og det bliver endnu værre for Apple i 2020.
I sommer nåede Samsung op på 40 procent af alle smartphones, som bliver solgt i Danmark. Dermed har de overhalet Apple, viser tal fra analysehuset IDC.
Desuden har flere lækkede rapporter vist, at Apple i stedet vil satse mere på software.
- Til gengæld skal danskerne holde øje med kinesiske smartphonemærker som OnePlus og Xiaomi, som er nye herhjemme, men store i udlandet, siger Morten Bay.
Ifølge Forbes Magazine er Xiaomi verdens fjerdestørste leverandør af mobiltelefoner og den største i Kina.
I 2020 kommer man heller ikke uden om klimatrackere, vurderer Liselotte Lyngsø, der er fremtidsforsker og direktør i Future Navigator.
For ligesom man hidtil har kunnet måle sin sundhed med apps, smartwatches og fitbits, ønsker flere overvåge deres klimaaftryk.
- Fremover vil vi kunne holde øje med, hvor meget vores flyrejse eller måltid påvirker miljøet. Og der kommer en generation, som ikke bare vil spises af med lappeløsninger, men vil have reel substans på bordet, siger hun.
Det vil også være året, hvor digitale assistenter for alvor rykker ind i hjemmet.
Smart-højttalere som Amazon Echo eller Apple Homepod, hvor man kan tale med digitale assistenter som Alexa eller Siri, er allerede udbredt i både Tyskland og USA.
- Det er en slags digitale butlere, som kan hjælpe dig med at huske aftaler, købe toiletpapir, fortælle om vejret eller den hurtigste rute til jobbet, siger Liselotte Lyngsø.
Det bliver også svært at komme uden om augmented reality (AR).
Teknologien findes nemlig allerede, og den betyder, at man via en skærm eller briller lægger et digitalt lag oven på virkeligheden.
Interne notater fra både Apple og Google tyder på, at virksomhederne vil satse langt mere på AR-briller fremover.
- Apple har altid været gode til at tage eksisterende teknologi, og så gøre det tilstrækkelig lækkert og brugervenligt til, at alle vil have det. Jeg tror, at det er det samme, de vil gøre med AR med kickstart i 2020, siger Morten Bay.
/ritzau fokus/