cookie-og-privatlivspolitik
For første gang anbefaler Fødevarestyrelsen, at du dagligt spiser cirka 100 gram tilberedte bælgfrugter som eksempelvis bønner og linser. Her ses fra venstre grønne linser, sorte bønner, splitlinser, brune linser og kikærter.
For første gang anbefaler Fødevarestyrelsen, at du dagligt spiser cirka 100 gram tilberedte bælgfrugter som eksempelvis bønner og linser. Her ses fra venstre grønne linser, sorte bønner, splitlinser, brune linser og kikærter.
Foto: Line Thit Klein/Ritzau Scanpix

Livsstil

Nye kostråd: Sådan får du familien til at følge dem

Der findes forskellige veje, du og din familie kan gå for at efterleve Fødevarestyrelsens nye kostråd.




13. januar 2021 kl. 07:00 Af Ritzau

Annonce

Næste gang du sætter dig til middagsbordet, så tag lige et kig på den tallerken, du har stående foran dig.

Det er nemlig kun kort tid siden, at de nye kostråd fra Fødevarestyrelsen trådte i kraft, og her fremgår en række væsentlige ændringer, som gør, at du måske lige skal have fordelt kartofler, kød og grønt lidt anderledes.

I stedet for 500 gram kød om ugen anbefales det nu, at du kun spiser 350 gram ugentligt, mens du samtidig opfordres til at skrue op for dit indtag af bælgfrugter, grøntsager, fuldkorn og nødder.

- For mange forbrugere er det et kæmpe skridt at skulle ned på 350 gram kød om ugen, siger Anne Pøhl Enevoldsen, der er enhedschef for Bæredygtig mad og sundhed i Fødevarestyrelsen

- Og derfor er det ikke nødvendigvis vigtigst, at man går ned på 350 gram kød om ugen lige nu, men at man bevæger sig i den retning, fortsætter hun.

Her kommer et par bud på, hvordan du kan gribe de nye kostråd an, så du ikke kun lever sundt, men også minimerer dit klimaaftryk.

1) All-in

Vil du give dig helt hen til de nye kostråd fra dag ét, kan du indføre et par kødfrie dage i hjemmet.

Ifølge de nye anbefalinger skal du have 100 gram tilberedte bælgfrugter som linser, kikærter eller bønner dagligt, og det er netop dem, du kan bruge som erstatning for kødet i bolognesen.

- Ud over at det er sundt, så har vi har lavet beregninger, som viser, at man ved at ændre den klassiske kødsovs til en med bælgfrugter, kan spare 90 procent på klimaaftrykket i middagsretten, forklarer Sisse Fagt, der er seniorrådgiver ved DTU Fødevareinstituttet.

Bælgfrugter kan købes som konserves, tørrede eller på frost. Husk at følge produktets anvisning, så du tilbereder dem korrekt.

2) Prioriter

Er du ikke klar til at gå all-in, så begynd med at vurdere, hvor du og familien er mest udfordret. Måske bliver der spist for meget slik, for lidt fisk eller for store mængder kød.

- I stedet for at leve op til det hele, så vælg at fokusere på et eller to af kostrådene, og få dem langsomt integreret i dagligdagen, siger Anne Pøhl Enevoldsen.

Hvis du godt ved, at din familie bør skære ned på kød, men du har svært ved at fjerne kødet i de klassiske hofretter som bolognese og lasagne, så behold det, men fyld mindre i, og suppler med flere grøntsager.

- På den måde går man i en anden retning uden at ændre radikalt på sine vaner, siger Sisse Fagt.

3) Skift kødtypen ud

Hvis du slet ikke kan lokkes til at spise mindre kød, så anbefaler Anne Pøhn Enevoldsen, at du går efter at spise fjerkræ eller gris, der er mindre klimabelastende end oksekød og lammekød.

Derudover kan du skrue op for dit indtag af fisk, så du lader en del af dit kødforbrug komme der fra. Ifølge Sisse Fagt er det nemlig de færreste, der i forvejen kommer igennem de anbefalede 350 gram fisk om ugen.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce