Coronakrisen har påvirket danskernes shoppelyst og ændret betingelserne for mange butikker. Læs her, hvad du som julehandlende kan forvente dig.
Danskernes shoppingmønstre er på mange måder ændret i 2020.
Flere butikker lukkede ned i begyndelsen af pandemien. Mundbind er blevet et krav, og nethandlen er steget.
- Der er ingen tvivl om, at årets julehandel også vil opleves anderledes for forbrugeren, siger Henrik Hyltoft, der er markedsdirektør i Dansk Erhverv.
For det første vil den blive afviklet anderledes.
Lange køer og børneflokke, som flokkes om centrets julemand, harmonerer dårligt med corona.
- Butikkerne vil strække sig langt for, at de ikke bliver lukket. Derfor vil de være strikse med hygiejnen og gøre alt for, at folk ikke stimler sammen, siger Henrik Hyltoft.
Mange butikker ventes desuden at udvide deres bytteservice, så folk ikke skal klumpe sammen for at bytte gaver i mellemjulen.
Det vil også kunne mærkes, at flere fejrer jul på anderledes måder i år, vurderer Jeppe Juul Borre, der er cheføkonom i Arbejdernes Landsbank.
Han forventer, at flere familier - i tråd med retningslinjerne - holder mindre arrangementer, men til gengæld lidt flere af dem.
Store familier vil givetvis også holde juleaften fordelt over flere dage.
- Så der bliver færre om bordet, men flere arrangementer. Derfor forventer vi et øget forbrug af madvarer, fordi der alt andet lige skal de samme ting på bordet, siger han.
Så du skal ikke vente til 11. time med at købe din and eller yndlings-rødkål.
Til gengæld er der ikke problemer med forsyningskæderne generelt.
Så der er ingen tegn på, at du vil møde tomme hylder inden for hele varekategorier - højst på enkelte produkter.
- De problemer, vi havde med at skaffe håndsprit, kontorudstyr og mundbind, oplever vi ikke længere. Og mange lande har genåbnet deres grænser, så der kommer masser af varer hertil, siger Henrik Hyltoft.
Det betyder dog ikke, at den længe ventede Playstation 5 ikke kan blive udsolgt.
For danskerne har generelt fået flere penge mellem hænderne, fordi de både har sparet på rejserne og fået feriepenge.
Og de penge bruges i høj grad på selvforkælelse.
- Den tendens forventer jeg, vil fortsætte i julen. Og vi kan allerede nu se, at danskerne især er ude efter elektronik, underholdning og boligting, så her kan der blive rift om de mest populære varer, siger Henrik Hyltoft.
Samtidig vil folk være mere kritiske, omkring hvilken genre af gave de giver, tilføjer Jeppe Juul Borre.
Mange vil måske tænke sig om en ekstra gang, inden de køber oplevelsesgavekort.
- Jeg forventer, at vi vil se flere konkrete gaver og færre gavekort under juletræet i år, siger han.
/ritzau fokus/