cookie-og-privatlivspolitik
Nogle vægter empati, konsensus og diplomati højt på arbejdspladsen, viser analyse. Andre har mere brug for spænding, indflydelse eller selvstændighed. (Arkivfoto)
Nogle vægter empati, konsensus og diplomati højt på arbejdspladsen, viser analyse. Andre har mere brug for spænding, indflydelse eller selvstændighed. (Arkivfoto)
Foto: Eugenio Marongiu/Colourbox/Free

Livsstil

Nyt job? Overvej om du matcher arbejdspladsen socialt

Mange forblændes af det faglige indhold i jobopslaget, men glemmer at overveje, om de vil trives med kollegerne, kulturen og omgangstonen på arbejdspladsen.




13. august 2019 kl. 11:00 Af Af Cecilie Lyngberg, Ritzau FOKUS

Annonce

August er den måned, hvor allerflest skifter job. Det viser tal fra Beskæftigelsesministeriet.

Men inden du takker ja til drømmejobbet, bør du ikke kun skele til det faglige indhold, men også overveje, om du vil trives med tonen, arbejdsformen og værdierne på arbejdspladsen.

- De sociale parametre er næsten vigtigere, end om man matcher de faglige kompetencer - men det glemmer mange at spørge ind til, siger Torben Tolstøj, der er direktør i People Test Systems, som udvikler test til brug i rekruttering.

Samme besked lyder fra Morten Ballisager, der er rekrutteringskonsulent og direktør i konsulenthuset Ballisager.

- Personlighed og værdier er afgørende for, om du kommer til at trives i et job. Og hvis din adfærd støjer for meget i forhold til kollegernes omgangsform, kan du hverken præstere eller trives, siger han.

Morten Ballisager råder derfor til, at du altid overvejer tre ting, inden du søger et nyt job:

Hvad er mine faglige kompetencer? Hvad er mine værdier? Og hvad er mine personlige kompetencer - altså hvordan agerer jeg i sociale sammenhænge?

- De tre ting vil nemlig typisk være rygraden i ens arbejdsliv, siger han.

Du kan også kigge på dine tidligere job, foreslår Torben Tolstøj.

Så tænk over, hvornår samarbejdet og kollegernes adfærd har været motiverende og demotiverende.

I samme ombæring kan du spørge dit netværk eller tidligere kolleger, hvordan de vil karakterisere din adfærd og omgangstone, tilføjer Morten Ballisager.

- For det kan være svært at vide, præcis hvordan man agerer i et samarbejde. Og nogle gange kan man have blinde vinkler for sin egen personlighed, siger han.

Så spørg, hvordan de opfattede dig, råder han. Var du mæglende, konsensussøgende, handlingsorienteret eller drevet af konkurrence?

Det kan gøre dig afklaret omkring, hvilken kultur du trives i.

Du kan også spørge folk, som kender din måske kommende arbejdsplads, hvad der karakteriserer deres kultur, siger Morten Ballisager.

Vægter man konkurrence højt? Er virksomheden topstyret? Og spiser man frokost med hinanden eller foran computeren?

Herefter kan du overveje, om det matcher det, du selv trives med.

Du kan også spørge lederen, hvilken adfærd de efterspørger og belønner hos deres medarbejdere, foreslår Torben Tolstøj.

- Ellers risikerer man at blive ansat på en arbejdsplads, hvor de sociale rammer slet ikke passer - eksempelvis fordi man helst skal være enormt konkurrenceminded uden egentlig at være det, siger han.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce