cookie-og-privatlivspolitik
Foreningsliv, koncentration om en hobby - og socialt samvær med andre er altsammen med til at forebygge demens, fortæller overlæge. (Arkivfoto)
Foreningsliv, koncentration om en hobby - og socialt samvær med andre er altsammen med til at forebygge demens, fortæller overlæge. (Arkivfoto)
Foto: Mogens Ladegaard/Ritzau Scanpix

Livsstil

Overlæger: Sådan kan du minimere risikoen for demens

Gode venner, hjernemotion, sysler med håndarbejde og raske gåture med familien forebygger alt sammen demens, fortæller overlæger.




19. november 2019 kl. 07:00 Af Ritzau

Annonce

Glemsomhed, vrede og en personlighed, som kun er en skygge af, hvem personen var engang.

Demens kan være en hård omgang for både den ramte og familien, fordi den både angriber både krop, hjerne og personlighedstræk.

Men selv om du aldrig kan helgardere dig, er der nogle ting, du kan gøre for at holde demens fra døren.

Som det første kan du sørge for at motionere din hjerne.

- Hvis man stimulerer hjernen intellektuelt, så styrker man sine kognitive reserver og udsætter risikoen for demens, siger Steen Gregers Hasselbalch, der er professor og overlæge ved National Videncenter for Demens på Rigshospitalet.

Gå til foredrag, deltag i kulturelle arrangementer, dyk ned i dine hobbyer, og sørg for at lære nyt hele livet. Det er nemlig ikke gjort med sudoku og krydsord alene.

Et sundt taljemål holder også demens fra døren. Det er hverken godt med mange eller for få kilo på badevægten.

- Hvis man er abdominalt fed, hvor særligt taljen er stor, har man tre gange større risiko for demens, siger overlæge Bente Klarlund, der er professor ved Københavns Universitet og leder af Center for Aktiv Sundhed.

Du må heller ikke undervurdere det sociale aspekt. For familie og nære sociale relationer spiller en overraskende stor rolle i forhold til at forebygge demens.

- Det er socialt stimulerende at være sammen med andre. Og vi ved fra kognitiv terapi, at det sociale element også bremser udviklingen, hvis man allerede har demens, siger Steen Gregers Hasselbalch.

Så sørg for at være socialt aktiv hele livet. Deltag i foreningsliv, gå til sociale arrangementer, eller sving dansebenet i det lokale forsamlingshus.

- Man skal helst tale sammen, interagere og foretage sig noget. Hvis man skal vælge mellem at gå en rask tur med gode venner eller motionere på en kondicykel alene i kælderen, så skal man klart vælge det første, siger han.

Det er også vigtigt, at du holder dig til Sundhedsstyrelsens råd om at skære ned på rygning, alkohol og usund kost.

- Gennemsnitligt vil man svækkes kognitivt med alderen, men nogle går knivskarpe gennem alderdommen. Og hvis man tænker over de nævnte råd, kan man fungere rigtig godt - rigtig længe, siger Steen Gregers Hasselbalch.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce