Både batteri, motorplacering og brugervenlighed bør spille ind, når du køber elcykel. Her er, hvad du skal kigge efter.
Elcykler er ikke længere en klodset cykel med hjælpemotor, som kun ældre mennesker køber.
Tværtimod er salget stigende, viser tal fra Danske Cykelhandlere, og køberne er i dag alle aldersgrupper.
Men en jernhest med hjælpemotor er en dyr investering. Derfor skal du gøre dig nogle overvejelser, før du svinger betalingskortet. For eksempel om cyklen skal have centermotor eller forhjulsmotor.
- De forhjulstrukne elcykler er typisk billigere end dem med centermotor. Men det giver også forskel i køreoplevelsen, siger Mikkel William Nielsen, der er projektleder hos Forbrugerrådet Tænk.
Her har de testet og fulgt elcykelmarkedet i flere år.
Hvis du vælger en frontmotor, skal du typisk ikke træde så meget i pedalerne, forklarer Mikkel William Nielsen.
- Men du får ikke så meget motion af det, og i nogle situationer kan det være svært at styre hastigheden, siger han.
Hvis du derimod vælger en cykel med centermotor, vil motoren reagere alt efter, hvor hårdt du træder i pedalerne.
- Hvis man skal sige det firkantet, minder en frontmotor om at køre knallert, mens centermotor minder mere om at køre almindelig cykel, forklarer Mikkel William Nielsen.
Længden på dine køreture bør også indgå i vurderingen, råder cykelmekaniker Magnus Lindhart Jørgensen fra Cyklistforbundet.
- Elcykler har forskellig rækkevidde. Og det afhænger også af, hvor meget man kører, og hvor meget man selv træder i pedalerne, siger han.
Hvis du kører langt eller i bakket terræn, bør du have et kraftigt batteri, forklarer cykelmekanikeren.
Hvis du derimod bare skal trille nogle kilometer i fladt terræn, behøver du ikke smide penge efter det kraftigste batteri.
Til gengæld skal du altid tjekke, hvordan batteriet er at håndtere, påpeger Mikkel William Nielsen.
- Batteriet er noget, du skal tage af rigtig mange gange, når det skal lades op. Så find ud af, om det er nemt at tage af og på, og om det er tungt at bære, siger han.
Kig også på, om det er muligt at skaffe reservedele. For elcyklerne går oftere i stykker end almindelige cykler, fordi de har elektriske dele.
Som en sidste ting skal du tage cyklens øvrige udstyr med i vurderingen, råder Magnus Lindhart Jørgensen. For selv om cyklen har motor, er det stadig som enhver anden cykel.
- Det kan godt være, at du sparer 2000 kroner på at købe den ene cykel frem for den anden, men hvis det er nogle billige dæk, dårlige bremser og dårlige gear, er det ikke sikkert, at du har sparet noget i sidste ende, siger han.
/ritzau fokus/