cookie-og-privatlivspolitik
Sidder du ved vandet, reflekteres solens stråler med minimum 10 procent. (Arkivfoto)
Sidder du ved vandet, reflekteres solens stråler med minimum 10 procent. (Arkivfoto)
Foto: Fred Tanneau/Ritzau Scanpix

Livsstil

Parasollen beskytter ikke altid mod skadelige stråler

Hvis din parasol ikke er UV-mærket, er det ikke til at vide, i hvor høj grad den beskytter mod skadelige stråler.




24. maj 2019 kl. 08:00 Af Af Anna Raabæk, Ritzau FOKUS

Annonce

På de stegende hede sommerdage kan det være nødvendigt at søge skygge - både for varmen og for de skadelige UV-stråler.

Og når du parkerer ungerne under den stribede parasol, forventer du nok, at de er i sikkerhed for strålingen.

Men så enkelt er det ikke. Der er nemlig stor forskel på, hvor meget solafskærmning rent faktisk beskytter.

- Hvis du bare køber en parasol og regner med, at den beskytter mod UV-strålerne, så er det faktisk en falsk tryghed, siger Charlotte Fischer, som er faglig leder på Teknologisk Institut.

Hvor meget parasoller, markiser eller solsejl beskytter, afhænger nemlig af mange faktorer - herunder materiale, tæthed, elasticitet og efterbehandling.

- Man kan ikke sige, at en bestemt farve eller type af parasol eller solafskærmning beskytter. Du kan sagtens få de skadelige stråler alligevel, siger hun.

For at vide, om ens solafskærmning beskytter med faktor 20 eller 50, kræver det, at den er UV-mærket.

Det sikrer, at den er blevet kontrolleret og testet. Der er en række forskellige mærkningsordninger, men der er stor forskel på, hvad de egentlig tester for.

Hos Teknologisk Institut anbefaler de mærkningsordningen UV801, fordi den både tester produktet, når det er helt nyt, i brug, strækkes, bliver vådt og er slidt.

- Solbeskyttelsen kan aftage over tid, og derfor er det vigtigt med en mærkningsordning, der ikke kun tester det nye og ubrugte materiale, forklarer Charlotte Fischer.

Hun fortæller, at der tidligere har været en myte om, at man bare skal holde stoffet op mod solen os se, om lyset kan komme igennem. Men det holder altså ikke.

Det kan være svært at finde de UV-mærkede produkter i Danmark. Det er langt mere udbredt i udlandet eksempelvis i Tyskland, fortæller Charlotte Fischer.

Hun ser derfor ikke noget i vejen for, at man køber sine solprodukter der, så man er sikker på, hvilken faktor det beskytter med.

- Det er ikke, fordi det nødvendigvis skal være faktor 50. Det kan også være mindre, men det er vigtigt at være opmærksom på det, siger Charlotte Fischer.

Men selv i skyggen fra en parasol med høj faktorbeskyttelse er du ikke er garderet 100 procent mod solens stråler, siger Helge Jønch-Sørensen, som forsker i UV-stråler og arbejder hos DMI.

- Man skal være opmærksom på, at en del af UV-strålingen kommer fra refleksioner fra overfladen, siger han.

Det kan være refleksioner fra eksempelvis vand, sand, sne eller græs.

- Så selv i skyggen kan man få UV-skader, siger Helge Jønch-Sørensen.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Konkurrence-banner

KONKURRENCE Deltag i vores Livsstil konkurrence og vind et gavekort på kr. 1.000,- til brugskunt i Garant Nykøbing Falster.

Hvor mange påskeæg er der i Livsstils magasinet?



Konkurrencebetingelser
Konkurrencen afholdes af LF Livsstil og er ikke købsbetinget.

Konkurrencen er åben for alle personer, der har bopæl i Danmark, undtagen ansatte og nærmeste familie til personer der arbejder for Lolland-Falsters Folketidende eller Folketidende Gruppen. Vinderen får direkte besked via e-mail og offentliggøres på LF Livsstils Facebookside og på Folketidende.dk. Sidste frist for deltagelse er den 11.april. Vinderen udtrækkes fredag d. 12. april og vil få direkte besked, samme dag som konkurrencen er slut.

Annonce