cookie-og-privatlivspolitik
El på abonnement er ofte stykket sammen efter et standardforbrug. Derfor skal du kende dit forbrug, før du takker ja til - ellers aner du ikke, om det er et godt tilbud. (Arkivfoto)
El på abonnement er ofte stykket sammen efter et standardforbrug. Derfor skal du kende dit forbrug, før du takker ja til - ellers aner du ikke, om det er et godt tilbud. (Arkivfoto)
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Livsstil

Priskrig på el: Lær at lure selskabernes salgstrick

Forbrugerne har fået frit elvalg, og selskaberne fører krig på priserne. Men flere elselskaber har fået påbud af Ombudsmanden for tvivlsom markedsføring.




27. december 2019 kl. 10:00 Af Ritzau

Annonce

Engang kunne man ikke frit vælge elselskab, men var bundet af geografi og bopæl.

Sådan er det ikke i dag, hvor elvalget er givet frit til forbrugerne. Men det betyder også, at selskaberne kæmper om forbrugernes gunst.

Og i den markedsføring bruger nogle selskaber mere ufine metoder end andre, siger Martin Salamon, der er cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk.

- Elselskaberne prøver at lokke og tiltrække forbrugerne på alverdens måder. Og vi oplever desværre, at der er nogle meget tvivlsomme metoder med telemarketing og mersalg, siger han.

Alene i 2018 og 2019 har Forbrugerombudsmanden påtalt og rejst sager mod ti danske elselskaber, hvis markedsføring er på kant med loven.

En del af kritikken gik blandt andet på, at den telefoniske markedsføring foregik uopfordret og var for aggressiv.

En anden metode er kombinerede tilbud, hvor du får rabat på en given vare, hvis du samtidig skifter elselskab.

- Man blander simpelthen en masse ting sammen, som gør det sværere at gennemskue. Og det er en helt klassisk salgsmetode, som får forbrugeren til at foretage nogle valg, som ikke nødvendigvis er til deres fordel, siger Martin Salamon.

Samtidig kan de færreste huske deres elregning på rygraden. Derfor risikerer du at blive taget på sengen, når sælgeren springer ind fra højre.

- Hvis man hverken kan huske sin nuværende elpris eller forbrug, har man ingen chance for at gennemskue, om det er et godt tilbud, siger Henrik Bisp, der er byggesagkyndig og fagekspert i energiformer hos Videncentret Bolius.

- Og nogle elselskaber er mere aggressive end andre, så folk føler sig måske nødsaget til bare at sige ja, tilføjer han.

Men det skal du ikke gøre. I stedet skal du bede om at få materialet til gennemlæsning.

På den måde kan du nå at finde din årsopgørelse frem fra dit nuværende elselskab, så du har overblik over, hvor mange kilowatt du reelt bruger, og hvad du betaler lige nu.

- Når man sammenligner de to priser, skal man også kigge på, om der er en bindingsperiode eller omkostninger forbundet med skiftet, siger Henrik Bisp.

Husstandens størrelse er også en faktor. Hvis du bor alene i en lejlighed, vil besparelsen sandsynligvis være så lille, at det ikke modsvarer omkostningerne forbundet med at skifte.

- Men hvis man bor en familie i et stort hus, så har man et markant højere elforbrug. Og så kan der godt være mange penge at spare, siger Henrik Bisp og tilføjer:

- Det gælder især, hvis man har el som opvarmningskilde eller mange strømslugere i huset.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce