cookie-og-privatlivspolitik
Man kører typisk hurtigere på en elcykel, end man gør på en almindelig cykel. Det stiller højere krav til bremser og vejgreb i glat føre. (Genrefoto)

2

Billeder

Man kører typisk hurtigere på en elcykel, end man gør på en almindelig cykel. Det stiller højere krav til bremser og vejgreb i glat føre. (Genrefoto)
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Livsstil

Sådan gør du elcyklen klar til vinter

Elcyklen kører typisk hurtigere, længere og indeholder flere tekniske dele. Derfor skal den have kærlig opmærksomhed inden vinter.




28. september 2020 kl. 07:00 Af Ritzau

Annonce

Vi køber elcykler som aldrig før, og købsprisen kan let snige sig over de 10.000 kroner.

Derfor er det vigtigt at tænke på vinterklargøring og vedligehold.

Men netop her snubler mange i pedalerne, forklarer Jakob Nielsen, der er indehaver af Fri Bikeshop i Aarhus med spidskompetence i elcykler.

- Folk tror fejlagtigt, at nu har de købt en dyr cykel, og så skal der aldrig laves noget. Men i virkeligheden er det ligesom med biler: En dyr bil er typisk også dyrere i reparation og vedligehold, siger han.

Samme besked lyder fra Forbrugerrådet Tænk, som gennem flere år har testet en bred palet af markedets mest solgte elcykler.

Tendensen er klar: Elcyklerne kræver mere vedligehold. Og det bliver tydeligt om vinteren, hvor frost, vejsalt og rust kommer i spil.

- En elcykel har flere komponenter, knapper, ledninger og elektriske forbindelser. Derfor er den tilsvarende mere udsat, siger Thorben Bayer, der er ansvarlig for test af elcykler i Forbrugerrådet Tænk.

Samtidig kører folk i snit også hurtigere og flere kilometer på deres elcykel.

- Både dæk, kæde, bremser og andre sliddele bliver brugt hårdere, når du kører længere, hurtigere og bruger bremsen mere. Det gælder især bykørsel, hvor der er mange start og stop-situationer, siger Jakob Nielsen.

Derfor er det også et oplagt sted at starte vinterklargøringen: Tjek, om bremser og dæk fremstår slidte.

- For det bliver om muligt endnu mere vigtigt at have ordentligt vejgreb og kunne bremse ordentligt i glat føre, siger Thorben Bayer.

Sørg også for, at du kører med det anbefalede tryk i dækkene.

Hvis dækkene er halvflade, bliver rullemodstanden større og vejgrebet dårligere.

- Det er både dårligt for trafiksikkerheden, det slider mere på batteri, dæk og motor - og der er større risiko for punktering, forklarer Thorben Bayer.

Sørg også for at vaske cyklen.

Vask vejsalt og bremsestøv af, og giv kæden en god vinterolie.

For slud, sjap og vejsalt øger risikoen for rust.

- Opskriften er den samme som med almindelige cykler. Men igen kan folk blive snydt af, at cyklen har været dyr, og derfor tror de, at den kan holde til mere, siger Jakob Nielsen.

Motor, display og stikkontakter skal du til gengæld holde fingrene fra.

Kulden kan give forsinkelse i displayet, men det betyder ikke, at noget er i stykker.

- Igen skal man se elcyklen lidt som en bil: Du skal holde den ren og vaske den udvendigt. Men du skal ikke skille delene ad, for så risikerer du, at der kommer vand ind forkerte steder, siger Jakob Nielsen.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce