Vi bruger cookies!

folketidende.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse, og til at huske dine indstillinger, gemme statistik og til at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
Du kan til hver en tid, trække dit samtykke tilbage, ved at slette cookies i din browser. Det gøres under indstillinger i den givne browser.
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik
Mange gyser ved tanken om en slage, men med hårdt arbejde og små skridt kan man lægge angsten bag sig.
Mange gyser ved tanken om en slage, men med hårdt arbejde og små skridt kan man lægge angsten bag sig.
Foto: Scanpix/Niels Ahlmann Olesen

Livsstil

Sådan lærer du at håndtere din fobi

Synet af en slange eller tanken om et indelukket rum. Med de rette værktøjer kan man blive sin fobi kvit. Nøglen er tid og tålmodighed.




16. april 2018 kl. 07:00 Af Af Jeppe Kiel Revsbech/ritzau fokus/

Annonce

Edderkopper, højder eller køen i supermarkedet. Paletten er bred, når det drejer sig om fobier, og for nogle bliver angsten så voldsom, at den hæmmer dagligdagens gøremål.

Uanset sværhedsgraden kan man lære at håndtere sin fobi. Men det kræver tid og træning.

- Det første, man skal gøre, er at erkende, at man har en begrænsning, og så skal man være indstillet på, at det kræver hårdt arbejde at komme sin fobi til livs, fortæller Michael Danielsen, der er chefpsykolog i Wellbeing Institute og tidligere chefpsykolog i Psykiatrifonden.

Han får opbakning fra administrerende direktør i Psykologklinikken Mindwork Kathrine Møller Andersen, som blandt andet driver en fobiskole:

- Angsthjernen kan ikke lære noget nyt, uden den også kommer i en angstfyldt situation og gør sig nogle nye erfaringer. Så der er ikke nogen vej udenom. Vejen går igennem fobien, og det skal man være villig til, siger hun.

Drejer frygten sig eksempelvis om at flyve, kan man helt konkret betragte sin fobi ud fra en skala fra et til ti, hvor ti er det mål, man gerne vil opnå - altså at sidde om bord på et fly.

- Så kan man prøve at finde ud af, hvad et på skalaen svarer til. Det kan måske være at gå på nettet og se på flyrejser, og så er første skridt at gøre det, forklarer Michael Danielsen.

Næste skridt kunne så være en tur hen til stationen og kigge på toget, der kører til lufthavnen, mens skridtet efter kunne indebære at springe på toget og tage turen til lufthavnen.

- Det vigtigste er, at man bliver ved med at lave øvelserne, så man langsomt vænner sig til ubehaget, der uafværgeligt vil komme, siger han.

Trin for trin ruster man sig dermed til eksempelvis den forjættede flyvetur, men det kræver flere gentagelser på vingerne, før fobien fordufter.

- Man er nødt til at gøre det, man er bange for - flere gange. Ellers vil angsten langsomt komme tilbage igen, påpeger Michael Danielsen.

Vejen op ad fobiens trappetrin er ligeledes forbundet med faldgruber, der er vigtige at have for øje, når man arbejder med sin angst.

- Man kan blandt andet opleve, at man begynder at tænke, at så vigtigt er det heller ikke at komme fobien til livs, eller man går for hurtigt frem med de enkelte trin. Og så vil angsten typisk vende tilbage igen, fremhæver Michael Danielsen.

Sliddet betaler sig ikke desto mindre, fastslår chefpsykologen:

- Det er meget individuelt, hvor lang tid det tager at tackle sin fobi, men har man tålmodighed og disciplin, kan man gøre noget ved alle former for fobier.

Fakta: Tre typer fobier

Der findes tre typer af fobier: enkeltfobi, agorafobi og socialfobi.

- Enkeltfobi er frygten for specifikke ting eller situationer, såsom edderkopper, højder, lukkede rum eller synet af blod.

- Agorafobi er angsten for at færdes alene uden for vante omgivelser, i menneskemængder eller på offentlige steder.

- Socialfobi optræder i situationer, hvor man er sammen med andre mennesker og frygter, at de skal tænke dårligt om én, eller at man kommer til at opføre sig pinligt.

Kilde: Psykiatrifonden.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce