cookie-og-privatlivspolitik
Gå- og løbeture samt alle former for boldspil og gymnastik er knoglevenlig motion. Når knoglerne bliver udsat for små stød, bliver de nemlig styrket. Cykling og svømning anbefales ikke, hvis du (TIL AT?) 
vil styrke dine knogler - til gengæld er de to træningsformer skånsomme for leddene. (Arkivfoto)
Gå- og løbeture samt alle former for boldspil og gymnastik er knoglevenlig motion. Når knoglerne bliver udsat for små stød, bliver de nemlig styrket. Cykling og svømning anbefales ikke, hvis du (TIL AT?) vil styrke dine knogler - til gengæld er de to træningsformer skånsomme for leddene. (Arkivfoto)
Foto: ivansmuk/Free

Livsstil

Sådan skal du træne med skøre knogler

Du skal endelig ikke holde dig i ro, hvis du har knogleskørhed, men du skal træne efter, hvor hårdt du er ramt.




13. september 2019 kl. 12:00 Af Ritzau

Annonce

Gå, løb og hop er nøgleordene, hvis du vil lave motion, der styrker dine knogler.

Og er du aktiv med såkaldt vægtbærende motion livet igennem, mindsker du risikoen for knogleskørhed betragteligt, forklarer overlæge Lars Hyldstrup fra Hvidovre Hospitals afdeling for knogleskørhed.

Bliver du alligevel ramt, kan selv samme motion være med til at bremse sygdommen og måske tilmed forbedre din tilstand.

- Man skal ikke holde sig i ro, når man har knogleskørhed - tværtimod. Man kan sagtens dyrke motion, siger Lars Hyldstrup og tilføjer:

- Med motion og den rette medicinske behandling kan man godt genvinde noget af den tabte knoglemasse.

172.000 danskere er diagnosticeret med knogleskørhed - osteoporose - men det egentlige antal er sandsynligvis meget større.

Sundhedsstyrelsen skønner, at to til tre gange så mange går rundt med sygdommen uden at vide det. Og det skyldes blandt andet, at knogleskørhed sjældent opdages i de tidlige stadier.

- Man mærker overhovedet ikke noget, før bruddet kommer, fortæller Lars Hyldstrup, der sidder i bestyrelsen hos Osteoporoseforeningen.

Har du til gengæld haft et brud, skal du ikke kaste dig ud i en ti kilometer lang løbetur i kuperet terræn, forklarer Anna Dorte Appel, der er fysioterapeut med særlig fokus på knogleskørhed hos Storvorde Fysioterapi.

- Hvis man har haft brud, kan man ikke tåle at hoppe på samme måde mere, siger hun og tilføjer:

- I stedet hedder det styrketræning og balancetræning. Det er især rigtig godt at blive udfordret på balancen, så man undgår at falde.

Du kan også fortsat lave vægtbærende motion, men vær opmærksom på, at det ikke må gøre ondt. Og tænk i raske gåture på jævnt terræn i stedet for en basketkamp eller en vandretur i bjergene.

- Mange har glæde af gangstokke, siger Anna Dorte Appel.

Knogleskørhed konstateres typisk, når en person har oplevet et brud som følge af et mindre uheld. De mest udsatte steder for brud er underarm og håndled, hofte og skulder.

- Men den alvorligste måde sygdommen viser sig på, er ved rygsammenfald, forklarer Lars Hyldstrup.

Rygsammenfald skyldes brud på en eller flere ryghvirvler, og det kan ramme ved både fald og løft.

- Konsekvensen er et betydeligt fald i livskvalitet. Det er forbundet med kroniske smerter, og man kan ikke lave havearbejde eller løfte på børnebørnene. I værste fald kan man ende med at være afhængig af andres hjælp, tilføjer overlægen.

Han råder derfor til, at man søger læge, hvis man har forhøjet risiko for at blive ramt.

- Hvis man bliver behandlet tidligt og korrekt, falder risikoen for at brække noget til cirka det halve, siger Lars Hyldstrup.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Konkurrence-banner

KONKURRENCE Deltag i vores Livsstil konkurrence og vind et gavekort på kr. 1.000,- til brugskunt i Garant Nykøbing Falster.

Hvor mange påskeæg er der i Livsstils magasinet?



Konkurrencebetingelser
Konkurrencen afholdes af LF Livsstil og er ikke købsbetinget.

Konkurrencen er åben for alle personer, der har bopæl i Danmark, undtagen ansatte og nærmeste familie til personer der arbejder for Lolland-Falsters Folketidende eller Folketidende Gruppen. Vinderen får direkte besked via e-mail og offentliggøres på LF Livsstils Facebookside og på Folketidende.dk. Sidste frist for deltagelse er den 11.april. Vinderen udtrækkes fredag d. 12. april og vil få direkte besked, samme dag som konkurrencen er slut.

Annonce