Gaming er blevet en kæmpe industri og teknologisk drivkraft. Og fremover vil spilteknologi ikke kun påvirke computerspil, men også andre dele af hverdagen.
Fremover er gaming ikke kun for de indviede computernørder.
På verdensplan udgør gaming i en eller anden form allerede en fjerdedel af vores samlede medieforbrug.
Og i dag har spilindustrien en større omsætning end filmindustrien, siger Henrik Good Hovgaard, der er fremtidsforsker hos Future Navigator.
Derfor vil spiludviklernes teknologi ikke bare præge fremtidens computerspil, men både samfundet og din hverdag. Eksempelvis på uddannelsesområdet.
- Hvis du blander spilindustrien sammen med uddannelsessektoren kan du lave oplevelsesuniverser, hvor man kan lære, samtidig med at man leger og spiller, siger han.
Allerede nu har skaberne bag computerspillet Assassin's Creed sammen med en gruppe uddannelsesfolk lavet en modificeret udgave af spillet, hvor man går rundt i oldtidens Egypten.
- Her kan skoleklasser pludselig gå på opdagelse inde i et computerspil og se pyramiderne indefra eller overvære en balsamering, siger han.
Samtidig viser en rundspørge fra tech-giganten Ericsson, at 66 procent af forbrugerne gerne vil spille uden for hjemmet.
Og augmented reality - hvor man via telefon eller briller lægger et teknologisk lag ovenpå virkelighedens verden - er noget, mange ser frem til.
- Jeg tror, at gaming vil introducere augmented reality-teknologien til den bredere befolkning, og herfra vil det sive ind i andre dele af livet, siger Anders Erlandsson, der er seniorrådgiver i forbrugeradfærd hos Ericsson.
Samtidig bliver såkaldt gamification mere udbredt, vurderer han. Det betyder, at man overfører spillogik til den virkelige verden.
Det kan være et lille digitalt træ i bilens instrumentbræt, som vokser eller visner, alt efter hvor miljøvenligt du kører, forklarer Anders Erlandsson.
- Det at køre bil er jo ikke et computerspil. Men du overfører spillogikken og bliver belønnet, når du opfører dig på en bestemt måde, siger han.
Henrik Good Hovgaard tilføjer, at det også kan overføres til dagligdagens pligter.
- Man kan forestille sig, at nogen laver et spil, hvor man kan optjene point i træningscentret og få rabat på medlemskabet, siger han.
Allerede nu arbejder Boeing med AR-teknologi, hvor flymekanikere kan tage et par briller på, som viser flyet og dets tekniske indmad.
- Jeg ser en kæmpe fremtid for den her kæmpe bølge, som handler om, hvordan computerspil i forskellige former kommer til at påvirke hele vores samfund, siger han.
Lignende teknologi kan nemlig også lande hos forbrugerne i fremtiden, vurderer Henrik Good Hovgaard.
- Vi kan komme til at se, at næste generation bruger kunstig intelligens som en personlig træner. Eksempelvis ved, at vi har et armbånd på, som kan lære os at tegne, komme i form eller tabe nogle kilo, siger han.
/ritzau fokus/