cookie-og-privatlivspolitik
19 procent bruger "meget ofte", "ofte" eller "engang imellem" håndholdt mobil, mens de kører. Det viser en undersøgelse, som analysebureauet Epinion har gennemført for Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension blandt 1504 bilister i efteråret 2020. (Arkivfoto)
19 procent bruger "meget ofte", "ofte" eller "engang imellem" håndholdt mobil, mens de kører. Det viser en undersøgelse, som analysebureauet Epinion har gennemført for Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension blandt 1504 bilister i efteråret 2020. (Arkivfoto)
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Livsstil

Simple tricks øger din opmærksomhed bag rattet

Med få greb kan du sikre, at din opmærksomhed forbliver på vejen, og dermed skrue op for trafiksikkerheden.




17. februar 2021 kl. 07:00 Af Ritzau

Annonce

Mobiltelefonen bipper, og øjnene glider fra vejen til skærmen. Nu opdager du det ikke, hvis der pludselig sker noget uventet.

I uge 7 har politiet uopmærksomhedskontrol på vejene over hele landet.

Uopmærksomhed eller manglende orientering er nemlig årsag til hver anden dødsulykke i trafikken, oplyser Rigspolitiet i en pressemeddelelse.

Samtidig sætter en landsdækkende kampagne fokus på, at du skal have fokus på at køre bil, når du sidder bag rattet.

Hovedparten af forstyrrelserne kommer inde fra kabinen, fortæller Lisbeth Sahl, som er seniorprojektleder hos Rådet for Sikker Trafik.

Annonce

- 70 procent af det, der tager vores opmærksomhed, foregår inde i bilen, så det er vi selv herrer over, siger hun.

Det kan være, at du kigger på mobiltelefonen, indstiller gps'en, skifter podcast, roder med klimaanlægget eller har et barn på bagsædet, der skal have en sut.

- Der er ikke noget, der er så vigtigt, at det ikke kan vente fem minutter. Mobiltelefonen bimler og bamler, og så er vi der med det samme. Men sms'en kan vente til den næste tankstation, siger Lisbeth Sahl og fortsætter:

- Hvis fokus flytter sig fra vejen, så kan man ikke nå at reagere på noget uforudset. Hvis du kører 80 kilometer i timen og kigger væk i fire sekunder for at svare på en sms, har du kørt 89 meter uden at kigge på vejen. Så har du ikke set cyklisten, eller at der pludselig er en, der skal dreje.

Det kan også være, at du slipper rattet med den ene hånd, så bilen slingrer og kører ud i rabatten eller i værste tilfælde over i den modsatte vejbane.

Annonce

Derfor skal du allerede inden, du begynder at køre, have styr på sagerne.

Send den sms, du skal have sendt, og skriv samtidig, at du er ude at køre den næste halve time.

- Hvis du ved, at du ikke kan lade være med at kigge, så slå notifikationer fra, eller sæt telefonen på flytilstand, foreslår Lisbeth Sahl.

Før du trykker på speederen, skal du også indstille musikken og klimaanlægget. Spænd sikkerhedsselen. Og hvis det ikke er din egen bil, så indstil sæde og spejle som det første.

Kurt Mark er tidligere vicepolitikommissær, uddannet prøvesagkyndig og arbejder som specialkonsulent i færdselssikkerhed i Københavns Politi. Han beskriver trafikken som "en rigtig dårlig pædagog".

Annonce

Dine uvaner kan nemlig sagtens gå godt 2000 gange, men gang nummer 2001 betyder din uopmærksomhed, at du ikke når at afværge ulykken.

Derfor gælder det om at udrydde de dårlige vaner. Kurt Mark kalder det mental køreteknik. Din hjerne må ikke være travlt beskæftiget med noget andet, når den skal køre bil.

- Jeg har analyseret en masse ulykker, og der viser det sig, at mange skader sker, når to mennesker sidder og taler sammen. For så har man tendens til at kigge på den, man snakker med, i stedet for ud af forruden.

- Det er sådan nogle detaljer, man skal træne sig selv i, siger han.

Kurt Mark understreger, at en samtale i bilen i sig selv ikke er noget problem. Så længe der er tale om almindelig small talk, kan det ligefrem være gavnligt.

Annonce

Det er nemlig også farligt, hvis bilkørslen bliver så monoton, at hjernen næsten falder i søvn.

- Men det må ikke være samtaler af høj kompleksitet eller skænderier. Small talk, der ikke kræver, at vi tænker store tanker, tilfredsstiller hjernen nok til at holde den fokuseret, forklarer Kurt Mark.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce

ANNONCE