Er flyet forsinket eller aflyst, kan du være berettiget til kompensation. Kun i ganske få tilfælde kan det kræve hjælp at klage.
Timerne går, mens flyet bare bliver mere og mere forsinket. Alle er trætte og udkørte. Og den første feriedag smuldrer langsomt mellem fingrene.
Efter en rigtig kedelig start på ferien, orker I måske ikke at skulle tage kampen med flyselskabet for at få nogle penge retur.
Og det kan gøre det attraktivt at overlade arbejdet med at klage til et af de mange private firmaer, der tilbyder at gøre det for en procentdel af kompensationen.
Men der bliver taget en stor bid af den økonomiske kage, og i de fleste tilfælde kan du lige så let håndtere det selv, råder Vibeke Myrtue Jensen, som er politisk rådgiver i miljø og transport hos Forbrugerrådet Tænk.
- De tager mellem 20 og 50 procent af kompensationen, siger Vibeke Myrtue Jensen og tilføjer:
- Der er noget grundlæggende galt i, at så mange søger advokatbistand for at få den kompensation, man er berettiget til.
Har du afrejse fra Danmark, eller er du rejst til Danmark fra et ikke-EU-land, men med et EU-selskab, ville Vibeke Myrtue Jensen ikke tøve med at stå for klageprocessen selv.
Det er nemlig forholdsvis simpelt og gøres ganske gratis til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Du indsender din klage på styrelsens hjemmeside flypassager.dk.
- Vær opmærksom på, at du skal have klaget til det luftfartsselskab, du fløj eller skulle være fløjet med, før du klager til styrelsen, oplyser Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Der er dog nogle undtagelser, hvor det kan være godt givet ud at få noget hjælp.
Det gælder eksempelvis, hvis du begynder i et andet EU-land. Eller hvis du rejser fra et land uden for EU - men med et EU-selskab - til et andet EU-land end Danmark.
- Så skal du gå til det pågældende lands myndigheder, og der vil jeg råde til at få hjælp af Forbruger Europa, siger Vibeke Myrtue Jensen.
Forbruger Europa er en del af et netværk, som er oprettet af EU-Kommissionen for at hjælpe forbrugerne med problemer med eksempelvis handler og flyforsinkelser på tværs af grænserne.
Fordi Forbruger Europa er europæisk netværk, kan de sende henvendelsen videre til et søsterkontor i det land, der skal rettes henvendelse til.
Hvis du rejser uden for EU - eller til EU, men ikke et med EU-selskab - så er du til gengæld ikke dækket af den europæiske forordning, og så kan det godt blive besværligt at klage.
- Så kan det give mening at bruge et klagefirma, siger Vibeke Myrtue Jensen.
Privatklagefirmaer er eksempelvis AirHelp og flyforsinkelse.dk.
Det private klagefirma tager umiddelbart kun sagen, hvis de mener, der er kompensation at hente.
/ritzau fokus/