cookie-og-privatlivspolitik
Streaming er billigere en traditionelle, danske tv-pakker. Derfor får danskerne mere luft i deres private mediebudget og flere penge at købe film og serier for. (Arkivfoto)
Streaming er billigere en traditionelle, danske tv-pakker. Derfor får danskerne mere luft i deres private mediebudget og flere penge at købe film og serier for. (Arkivfoto)
Foto: Colourbox/Free

Livsstil

Streamingkrig i ind- og udland: Det betyder det for dig

Både i udlandet og herhjemme står streamingtjenesterne i kø. Og det er til forbrugernes fordel, fordi de både får mere dansk indhold og billigere adgang.




15. maj 2019 kl. 10:00 Af Af Cecilie Lyngberg/ritzau fokus/

Annonce

Danskerne siger i stigende grad farvel til flow-tv og goddag til streaming.

Faktisk streamer halvdelen af os film og tv mindst én gang om ugen, viser tal fra DR Medieforskning 2019.

Samtidig er der lagt op til streamingkrig i udlandet, hvor Disney, Amazon og Warner nu vil udfordre Netflix med deres egne streamingtjenester.

Det betyder, at vi kommer til at se en markant udvikling i tv-billedet herhjemme, fortæller medieanalytikere.

- Der har været en større udbredelse af tjenester som Netflix og HBO, siger Claus Bülow Christensen, der er digital medieanalytiker og grundlægger af Copenhagen Future TV Conference.

- Men samtidig har vi også set, at de lokale tv-stationer i højere grad skifter identitet og bliver streamingservices, tilføjer han.

Derfor vil man som dansk streamer for det første opleve, at tv-stationerne lægger mere og bedre indhold på deres streamingtjenester, fortæller han.

I løbet af de seneste år har både DR, TV2 og Viasat brugt mere krudt på deres streamingtjenester.

Og det betyder også gode nyheder for danske filmfans, vurderer Keld Reinicke, der er selvstændig mediekonsulent med indgående kendskab til tv og streaming.

- Vi vil se, at de danske tv-stationer kommer til at investere endnu flere penge i dansk indhold til deres streamingtjenester, siger han.

Samtidig har man i USA set, at teleselskaber som Comcast og AT&T har købt sig ind i store filmstudier, fortæller Keld Reinicke.

Og den tendens kommer vi også til at se herhjemme, vurderer han.

En lignende strategi ses allerede nu fra YouSee, som også begynder at investere i dansk indhold.

- De både ejer, producerer og udvikler nyt dansk indhold til deres egen streamingtjeneste, siger Keld Reinicke.

En ekstra bonus er, at streamingtjenesterne typisk er markant billigere end traditionelt kabel-tv. Så danskerne får mere for husstandens mediebudget.

- Man kan vælge frit på alle hylder, man kan prøve dem gratis i en periode - og man kan altid stoppe sit abonnement. Det er en meget mere fri model, end vi har set i gamle dage med kabel-tv-pakker, siger Claus Bülow Christensen.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Konkurrence-banner

KONKURRENCE Deltag i vores Livsstil konkurrence og vind et gavekort på kr. 1.000,- til brugskunt i Garant Nykøbing Falster.

Hvor mange påskeæg er der i Livsstils magasinet?



Konkurrencebetingelser
Konkurrencen afholdes af LF Livsstil og er ikke købsbetinget.

Konkurrencen er åben for alle personer, der har bopæl i Danmark, undtagen ansatte og nærmeste familie til personer der arbejder for Lolland-Falsters Folketidende eller Folketidende Gruppen. Vinderen får direkte besked via e-mail og offentliggøres på LF Livsstils Facebookside og på Folketidende.dk. Sidste frist for deltagelse er den 11.april. Vinderen udtrækkes fredag d. 12. april og vil få direkte besked, samme dag som konkurrencen er slut.

Annonce