cookie-og-privatlivspolitik
Hvis virksomheden ikke hører til inden for EU, er de ikke forpligtede til at overholde EU's persondataforordning. (Arkivfoto)
Hvis virksomheden ikke hører til inden for EU, er de ikke forpligtede til at overholde EU's persondataforordning. (Arkivfoto)
Foto: Jim Young/Reuters

Livsstil

Tjek dette før du sender dyrebare data til dna-apps

Undersøg, hvem du egentlig sender dit dna til, før de ligger inde med dine mest personlige data.




24. august 2019 kl. 08:00 Af Af Anna Raabæk, Ritzau FOKUS

Annonce

Det kan pirre nysgerrigheden hos de fleste, hvad der egentlig gemmer sig i generne, og hvordan vores stamtræ gennem generationer har formet os til dem, vi er i dag.

Og i takt med at gentests er blevet langt mere tilgængelige, er det blevet en reel mulighed at få svar på, hvor mange procent sydamerikaner, afrikaner eller asiat du egentlig er.

Men før du sender en spytprøve afsted med posten, er det værd at overveje grundigt, hvem du sender den til.

- Dit dna er mere personligt end dit cpr-nummer, siger udviklingschef og skribent hos tech-mediet recordere.dk Jens Hummelmose og fortsætter:

- Du afleverer dit dybeste jeg - noget, man normalt skal have fysisk kontakt for at få - og de færreste aner, hvor centraldatabasen, der opbevarer det, ligger henne.

Og det er en ganske central pointe, hvem firmaet er, og hvor de holder til. Det fortæller Berit Skjernaa, som er senior security and privacy specialist i Alexandra Instituttets security lab.

- Ligger de inden for Europa? Hvis ikke, så har de muligvis ikke implementeret GDPR, og så kan de være svære at komme efter, hvis de ikke overholder persondataforordningen, siger hun.

GDPR står for General Data Protection Regulation og forpligter virksomheder til at overholde EU-bestemte principper for god databehandling.

Berit Skjernaa råder derfor til først og fremmest at undersøge, hvad firmaet selv skriver om GDPR og sikkerhed. Vær særligt opmærksom på muligheden for at få slettet data.

Dernæst råder hun til at undersøge forretningsmodellen.

- Det er vigtigt at sætte sig ind i, om virksomheden kun tjener penge på analysen, eller om de også tjener penge på at sælge data. Så undersøg, hvad de skriver om, hvordan de behandler data, siger Berit Skjernaa og fortsætter:

- Hvis tilbuddet er gratis eller meget billigere end konkurrenternes, er der grund til at være ekstra mistænksom over for, om de tjener eller forventer at tjene deres penge på en anden måde.

Forretningsmodellen kan også være bygget op, så du har nogle begrænsede muligheder med en gratis profil, men hurtigt må punge ud for at låse op for andre funktioner.

Hvad der gemmer sig i dit dna, kan være interessant for medicinalvirksomheder, forsikringsselskaber og sundhedsvæsenet - eller som identifikation for politiet, hvis det kan sammenholdes med andre data.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Konkurrence-banner

KONKURRENCE Deltag i vores Livsstil konkurrence og vind et gavekort på kr. 1.000,- til brugskunt i Garant Nykøbing Falster.

Hvor mange påskeæg er der i Livsstils magasinet?



Konkurrencebetingelser
Konkurrencen afholdes af LF Livsstil og er ikke købsbetinget.

Konkurrencen er åben for alle personer, der har bopæl i Danmark, undtagen ansatte og nærmeste familie til personer der arbejder for Lolland-Falsters Folketidende eller Folketidende Gruppen. Vinderen får direkte besked via e-mail og offentliggøres på LF Livsstils Facebookside og på Folketidende.dk. Sidste frist for deltagelse er den 11.april. Vinderen udtrækkes fredag d. 12. april og vil få direkte besked, samme dag som konkurrencen er slut.

Annonce