cookie-og-privatlivspolitik
Selvomsorg under corona handler ikke om at lave ingenting. Tværtimod handler det om at holde sig positivt beskæftiget med noget, som både føles lystbetonet og meningsfyldt, hvorved bekymringshjernen får en pause (Genrefoto)

3

Billeder

Selvomsorg under corona handler ikke om at lave ingenting. Tværtimod handler det om at holde sig positivt beskæftiget med noget, som både føles lystbetonet og meningsfyldt, hvorved bekymringshjernen får en pause (Genrefoto)
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Livsstil

Tre gode tip til selvomsorg under corona

Coronapandemien dræner på de mentale ressourcer og har efterhånden gjort det længe. Psykologer guider her til, hvordan du lader de mentale batterier op igen.




22. februar 2021 kl. 09:00 Af Ritzau

Annonce

Pandemien er blevet en langstrakt affære.

Og selv om der er luget ud i mange kalenderaftaler og skruet ned for meget af ræset, er der kommet andre opgaver til.

Derfor er du ikke alene om at være drænet mentalt, siger Camilla Karmark, der er psykolog og klinikchef hos Lind & Karmark Kognitiv og Metakognitiv Psykolog Praksis.

- Der er taget noget tempo ud af mange familier, men skruet op for nogle nye opgaver og bekymringer, siger hun.

Derfor er det mindst lige så vigtigt at tage hånd om sit mentale helbred, som det er om sit fysiske helbred.

Annonce

Eksempelvis ved at praktisere noget målrettet selvomsorg, siger Robert Jonasen, der er chefpsykolog hos SOS International med speciale i stress og kriser.

- Og det handler ikke nødvendigvis om, at man skal unde sig selv en masse slik, is eller rødvin. Der skal noget mere substans til - især fordi pandemien har udsigt til at blive langvarig, siger han.

I stedet skal du betragte selvomsorgen som en måde, hvor du lærer at lade batterierne mentalt op, forklarer chefpsykologen.

Første øvelse kan være, at du på en overskudsdag skriver ned, hvilke aktiviteter eller hobbysysler som for alvor giver dig følelsen af glæde, fordybelse og at "koble af".

Den liste kan du trække frem på underskudsdage - både nu og i fremtiden.

Annonce

- Det kan lyde banalt, men når man virkelig er drænet mentalt, kan man typisk ikke huske, hvad der genererer overskud. Hvis man derimod har skrevet "havkajak" på sin liste, skal man kun forholde sig til det, siger han.

På sigt kan de rigtige værktøjer faktisk ligefrem øge din mentale robusthed. For det er en evne, som godt kan trænes.

Hvis du er tom for idéer, er der to gengangere, som virker for rigtig mange:

Naturen er den første. For det er de færreste hjerner, som ikke reagerer positivt på grønne omgivelser, siger Robert Jonasen.

- For det første producerer hjernen endorfiner. For det andet aktiveres det parasympatiske nervesystem, som sænker pulsen, blodtrykket og hjerteaktiviteten, så man populært sagt "lader batterierne op", siger han.

Annonce

Håndarbejde og kreative sysler er den anden ting, som ofte har en positiv effekt.

Det kan være alt fra træarbejde, syning og strikketøj til puslespil, krydsord og malearbejde.

Det vigtigste er bare, at det er noget praktisk og konkret, som holder hænderne beskæftiget, forklarer Camilla Karmark.

- De kreative sysler har den fordel, at du er til stede i nuet, fordi du bliver opslugt og din opmærksomhed fastholdt af noget lystbetonet. På den måde vendes fokus væk fra det, der kører rundt oppe i hovedet, siger hun.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce

ANNONCE