Apple og Google gjorde indtryk med sine nye tiltag, da verdens største messe for forbrugerteknologi løb af stablen. Det fortæller en dansk it-ekspert.
Sammenrullede fladskærme og Apples planer om at udvide imperiet var på dagsordenen, da Las Vegas dannede rammerne for verdens største messe for fremtidens forbrugerteknologi.
Her var Jens Hummelmose, skribent hos netmediet recordere.dk og mangeårig ekspert i alt fra telefoner til andre it-gadgets, til stede.
Han peger her på de tre mest spændende tendenser, han noterede sig på årets messe.
1) Apple pønser på en streamingtjeneste
It-giganten Apple har længe haft sit helt eget økosystem, men det kan snart være fortid, hvis man skal tro Jens Hummelmose.
- Alle de store tv-fabrikanter begynder nu at tage Apple Airplay tage ind, så man kan se indhold fra sine IOS-enheder uden et Apple TV, siger Jens Hummelmose.
Det gælder for eksempel LG, Sony og Samsung, hvor sidstnævnte har lavet en eksklusiv aftale med Apple om at implementere iTunes direkte i deres tv.
Ifølge Jens Hummelmose kan den beslutning kun pege i retning af én ting.
- Det viser, at Apple er på vej med en selvstændig streamingtjeneste. Det er i hvert fald en kæmpe nyhed, at Apple åbner op for sit økosystem på den måde, og der er ingen tvivl om, at de lader op til noget stort, siger han.
Den samme konklusion er anerkendte techmedier som The Verge og Cnet nået frem til.
Og det er et helt naturligt valg for tech-giganten, mener Jens Hummelmose.
- Hvis Apple skal have succes med en streamingtjeneste, nu hvor Apple TV ikke er så udbredt, så kan de gøre to ting, siger han og uddyber:
- Enten kan de give folk et Apple TV, eller de kan åbne for deres infrastruktur og økosystem, så andre kan bruge det, siger Jens Hummelmose.
2) Fladskærm på en helt ny måde
En af de nye teknologier, som fik folk til at dreje hovedet på årets messe, var nyskabelsen på fladskærmsmarkedet.
Koreanske LG er nemlig klar med en ny fladskærm, som kan rulles sammen, og det var noget, der skabte opmærksomhed, fortæller Jens Hummelmose.
Derudover er flere af de store tv-fabrikanter også klar med et helt nyt format, hvor opløsningen når op på 8K. Vi skal dog ikke forvente, at det slår igennem lige foreløbig.
- Det er først nu, at 4K-tv for alvor begynder at komme frem. Og 8K-tv har hverken indhold eller distribution klar endnu. Så der kommer til at gå tre-fire år, før man vil se, at folk begynder at købe 8K-tv, siger Jens Hummelmose.
Han mener derfor ikke, at du skal lade det nye format påvirke dit valg, hvis du lige nu er i gang med at købe en fladskærm med 4K-opløsning.
3) Googles digitale assistent er på vej frem
Ifølge Jens Hummelmose var Google overalt på messen, og her var det særligt den digitale assistent, man mødte her, der og alle vegne.
- OK Google var at finde hele vejen rundt. Der er ingen tvivl om, at Google rigtig gerne vil eje dit hjem, når det kommer til smart-assistenter, siger han.
Google Danmark har tidligere meldt ud, at man planlægger at lave sin digitale assistent på dansk. Det er dog ikke blevet rullet ud endnu.
/ritzau fokus/