cookie-og-privatlivspolitik
Husk at skifte sengetøj på børneværelset cirka hver anden uge, så støvet ikke ophober sig. Derudover skal du huske at ryste både dyne og hovedpude ud af vinduet dagligt. (Arkivfoto)
Husk at skifte sengetøj på børneværelset cirka hver anden uge, så støvet ikke ophober sig. Derudover skal du huske at ryste både dyne og hovedpude ud af vinduet dagligt. (Arkivfoto)
Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix

Livsstil

Undgå at børneværelset bliver en CO2-bombe om natten

Får luften i børneværelset lov til at stå stille i løbet af natten, bliver indeklimaet dårligt, viser en ny undersøgelse fra Realdania.




29. november 2019 kl. 11:00 Af Ritzau

Annonce

Børn bruger mange timer af dagen på deres værelse - både når der skal leges, og især når der skal soves.

Derfor er det vigtigt, at indeklimaet er i orden, men det er ikke altid tilfældet.

En ny undersøgelse fra Realdania viser nemlig, at syv ud af ti børneværelser har et for højt CO2-niveau i forhold til anbefalingerne.

Derfor har Bolius og Realdania søsat en kampagne kaldet "Åbn døren og sov godt".

- Med forskning i ryggen har vi set på, hvad der er de vigtigste faktorer for et godt indeklima, siger Tue Patursson, der er fagekspert i indeklima hos Bolius.

- Og de vigtigste punkter er at åbne døren om natten og lufte ud inden sengetid, siger han.

Undersøgelsen viser, at CO2-niveauet i et lokale stiger betragteligt i løbet af natten, hvis ikke døren står åben.

CO2-niveauet på et børneværelse nåede op på mellem 4000 og 5000 ppm (parts per million), når døren var lukket. Arbejdstilsynet anbefaler, at niveauet ikke overstiger 1000 ppm.

Tue Patursson slår dog fast, at et højt niveau af CO2 i sig selv ikke er sundhedsskadeligt, men at en for høj koncentration i luften kan medføre hovedpine, træthed og koncentrationsbesvær.

Derfor er det en god idé at få indarbejdet nogle nye rutiner.

- Der er nogle kompromisser i forhold til lys og lyd, når du har åben dør til børneværelset. Går du rundt og rydder op, efter børnene er puttet, kan du godt have døren lukket, siger Tue Patursson.

Sidder du til gengæld foran computeren eller tv'et, kan du roligt åbne døren. Og du skal under alle omstændigheder gøre det, inden du går i seng.

Den anden vigtige anbefaling fra kampagnen er at få luftet ud - særligt før og efter sengetid. Og den anbefaling tilslutter sundhedsplejerske Else Guldager sig.

- Det er godt for børn at sove køligt. Derfor er det også vigtigt, at man får luftet ud. Der skal være frisk luft i værelset, siger hun.

Et godt indeklima afhænger desuden af indretningen.

- Kan du undgå gulvtæpper på børneværelset, er det at foretrække. Overvej også fjerne legetæpperne, når de ikke bliver brugt. De kan nemlig samle støv, siger Else Guldager.

Sørg derudover for at pakke legetøj, tøj og andre støvsamlere væk, da store mængder støv kan ødelægge indeklimaet.

Elektronik kan også være en synder for indeklimaet. Her peger Tue Patursson særligt på de stationære gamingcomputere.

- Fra de store computere er der afgasning af kemikalier, når der kommer meget varme, og det får også støv til at hvirvle rundt, siger han.

Smartphones, fladskærme, højttalere og tablets kan også afgasse, og derfor er det en god idé at have så lidt som muligt liggende i soveværelset.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce