cookie-og-privatlivspolitik
Udvendige gear er ekstra udsatte i forhold til rust - og reservedelene er typisk dyrere. De udvendige gear er nemlig afhængige af, at kæden er smidig og kan flytte sig fra ét tandhjul til et andet. Hvis kæden ruster, bliver den stiv i leddene, og derfor vil cyklen "hoppe" i gearene. (Arkivfoto)

2

Billeder

Udvendige gear er ekstra udsatte i forhold til rust - og reservedelene er typisk dyrere. De udvendige gear er nemlig afhængige af, at kæden er smidig og kan flytte sig fra ét tandhjul til et andet. Hvis kæden ruster, bliver den stiv i leddene, og derfor vil cyklen "hoppe" i gearene. (Arkivfoto)
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Livsstil

Undgå dyr regning til foråret: Vejsalt ødelægger cyklen

Cyklen skal både sikres mod rust, hvis du kører på den hele vinteren, og hvis du stiller den væk i de kolde måneder.




21. november 2019 kl. 08:00 Af Ritzau

Annonce

Vintervejr betyder sne, slud og masser af salt på vejene.

Vejsaltet holder vejene farbare for cyklisterne vintermånederne, men til gengæld er det hård kost for selve cyklen.

Salt og sjap giver nemlig optimale vækstbetingelser for rust.

Derfor skal ikke bare bilister, men også cyklister rustsikre inden vinteren. Det gælder både, hvis du cykler gennem pløret, og hvis du stiller jernhesten i skuret for vinteren.

- Mange kommer ind til os med en rustrød cykel til foråret, fordi de glemmer, hvor hårde vinterens strabadser er ved cyklen, siger Karsten Hansen, der er cykelmekaniker og formand for Danske Cykelhandlere.

Her er især cyklens bevægelige dele udsatte. Det vil sige kæden, tandhjulene, pedaler og kuglelejer.

- Det kan blive en rigtig dyr omgang, alt efter hvor meget der ruster og skal skiftes, fortæller Magnus Lindhart Jørgensen, der er cykelmekaniker i Cyklistforbundets værksted i København.

At du skal smøre din kæde, har du formentlig hørt før. Men folk ved typisk ikke, hvor omfattende skader rust ellers kan give på cyklen.

- En rusten kæde slider mere på klingen og tandhjulene - både foran og bagpå. Rusten kan også sprede sig til helt andre områder på cyklen, siger Magnus Lindhart Jørgensen og henviser til fænomenet flyverust, hvor små rustpartikler spreder sig som støv og laver rustpletter helt andre steder.

Endnu værre bliver det, hvis du kører de første par dage med slud og sjap og efterfølgende lader cyklen overvintre i skuret.

- Dem, som kommer ind med helt ødelagte rustne cykler til foråret, har typisk kørt et par dage og efterfølgende stillet cyklen væk. På den måde har saltvandet fået lov at sidde i flere måneder og gøre skade, siger han.

Det kan undgås, hvis du vasker og smører cyklen, før du stiller den i vinterhi.

Den billige model er opvaskemiddel og en slidt opvaskebørste. Hvis du vil passe ekstra på cyklen, kan du bruge en autoshampoo med voks i - og lade cyklen tørre indendørs.

- Det vigtigste er, at man får vasket snavs og salt af og får smurt kæde, pedaler og andre drejelige dele med olie, før man stiller den væk, siger Karsten Hansen.

Hvis du planlægger at cykle hele vinteren, er opskriften stort set den samme.

Optimalt skal du skylle salt og snavs af cyklen et par gange i løbet af vinteren og smøre kæde og bevægelige dele.

Hvis du synes, det er for omstændeligt, kan du vaske den én gang og herefter bruge en rigtig fed olie på kæden.

- Den drøje olie samler mere snavs, men den hænger også bedre fast i regn og slud. Så man skal bruge den fede olie, hvis man cykler om vinteren - især hvis man ikke vil smøre så ofte, siger Magnus Lindhart Jørgensen.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce